Cronologic, după Citizen Kane/Cetăţeanul Kane, 1941 - scris, regizat şi interpretat (rol principal) de el -, The Magnificent Ambersons este AL DOILEA LUNGMETRAJ AL LUI ORSON WELLES. Şi a doua lui CAPODOPERĂ!
Welles a făcut atât de bine
cele trei lucruri în Citizen Kane, încât a fost
nominalizat la toate cele trei categorii la Oscar, regie, scenariu şi
interpretare - a câştigat statueta pentru scenariu!
Ca o ironie, numai cele două
filme (de debut!) au primit nominalizări la Oscar pentru Cel mai bun film din
toată cariera lui Welles.
„Cu cât ne
mişcăm mai repede, cu atât avem mai puţin timp liber.”
(din The Magnificent Ambersons)
Când a lansat The Magnificent
Ambersons, studioul producător,
defunctul RKO (unul dintre cele cinci mari studiouri ale Golden Age - ca să nu zic epoca
de aur ☺- de la Hollywood),
a făcut modificări dramatice în
producţia realizată de Welles - „doar” scenariu şi regie, de data aceasta, plus
producător.
☻ Întâi, a fost suprimată aproximativ o
oră din filmări; au rămas două treimi din original;
☻ Apoi, finalul a fost schimbat (re-turnat) în unul mai fericit; de
fapt, mai multe scene au fost
refăcute;
O pre-vizualizare a filmului s-a desfăşurat la puţin timp după atacul de la
Pearl Harbor. Cei care se aflau în sală au fost rugaţi să îşi
expună părerile în scris, iar majoritatea au „spus” că nu vor să urmărească un film
deprimant şi că vor mai mult umor şi un FINAL FERICIT.
☻ De asemenea, muzica a fost ciuntită.
Compozitorul Bernard
Herrmann - care a lucrat şi la Citizen
Kane, dar şi pentru North by Northwest/La nord prin nord-vest, 1959, cu Cary
Grant, sau la Psyho, 1960 al lui Alfred Hitchcock - a insistat ca numele
lui să nu apară în creditele oficiale.
Deşi se pare că Orson Welles a lăsat mai multe notiţe despre cum şi-ar fi
dorit el ca The Magnificent Ambersons
să arate şi să se încheie (note care
s-au păstrat în timp), bucăţile tăiate
au fost distruse.