luni, 18 ianuarie 2016

Ce sa faci (pe ploaie) in Siofok, pe malul Lacului Balaton

Plouă...
Dar nu stăm în casă. Adică hotel.
A doua zi trebuia să plecăm către Croaţia – la mult-lăudatul Parc Naţional Lacurile Plitvice. Şi nu era timp de leneveală între patru pereţi. Cine ştie când, mai ales dacă mai ajungem aici?
Hai să cunoaştem staţiunea! Hai să tragem un pic de Ion...!

Data: 27 iulie 2015
Cazare: în Siófok, Ungaria

SIOFOK este cel mai mare oraş de pe malul sudic al Lacului Balaton şi cea mai renumită atracţie turistică a „litoralului unguresc”.
Cea mai de seamă personalitate de aici este Imre Kálmán (Emmerich Kálmán). Compozitorul de operete, de origine evreiască, s-a născut în Siofok în 1882 şi a murit la Paris, în 1953 – în acest timp, a fost persecutat de nazişti şi a emigrat, pentru o perioadă, în SUA.
A fost pianist, dar a fost nevoit să renunţe la interpretarea diverselor lucrări din cauza artritei.
În memoria lui, trenul de noapte Trenul de noapte München-Viena-Budapesta poartă numele „Kálmán Imre” – maghiarii pun înainte numele, apoi prenumele. De asemenea, un asteroid a fost botezat „Kálmán”.

O scurtă prezentare a oraşului Siofok şi a Lacului Balaton găsiţi şi în materialul de mai jos:

Începem excursia noastră prin Siofok cu ce avem la îndemână: bazarul. E destul de plin de kitsch-urile clasice, haine turceşti şi chinezeşti, magneţi la greu. Suvenirurile şi toate cele aduc a Mamaia, Sovata, Băile Herculane etc.
Nimerim în gară, unde staţionăm, la adăpost de ploaia care cade năvalnic – Gara din Siofok seamănă cu cea din Sinaia şi cu cea Buşteni. Faceţi o medie. ☺
Clădirea Gării din Siofok a fost construită în 1920.
☺ Taxa pentru toaletă în Gara Siofok este de 150 de forinţi. Ca să ştiţi.

Ne aşezăm la masă la acelaşi local de ieri – Cafe Roxy, o construcţie din cărămidă şi lemn, ce dă senzaţia (doar senzaţia!) de vechi.
Fiecare scaun e dotat cu o pătură, pentru acoperit frigul şi udătura de la ploaia asta ţăcănită.

Lacul Balaton are o culoare verde-gri. Apa e super-limpede. Iniţial, am crezut că e murdar, când am plecat ieri cu vaporul la apus.

Farul din Siofok

Plimbarea în parcul de pe malul lacului e împărţită între incursiunile pe faleză.
Oraşul-staţiune Siofok impresionează prin multitudinea statuilor.

Tobogane pe apă

La roata mare – aţi văzut-o în fotografiile cu apusul pe Balaton – costă, pentru aproximativ 10 minute de bâţâială, cât croaziera la apus, de o oră.
Adică 2000 de forinţi / persoană (aproximativ 30 de lei), fără nimic inclus.

Dacă de pe margine părea o minune, pe mine roata m-a cam dezamăgit.
Cabinele închise, ca la telegondole, nu-ţi permit să simţi aerul.
Cursa durează 10 minute, timp în care mecanismul se tot opreşte, pentru urcarea şi coborârea turiştilor la şi de la bord. Astfel, ture cu roata faci... cât ţi-e norocul – depinde cât de aglomerat e în ziua şi la ora respectivă.

Câteva imagini din roată

☺ Roata din Siofok, de pe malul Lacului Balaton, are 69 de metri înălţime – e cel mai sus din oraş, având în vedere că Turnul de apă din centru măsoară 45 de metri pe verticală.

Când am coborât, doi angajaţi de la roată vorbeau în româneşte chiar lângă noi. Ne-au auzit cum trăncăneam în limba maternă şi nu ne-au băgat în seamă. Nici noi pe ei!

Bineînţeles că, dacă e frumos afară, nu aveţi de ce să nu faceţi un popas... mai lung la ştrandul de pe malul lacului (unde se găseşte şi roata sus-pomenită).

Aşa, ca fapt divers: Am poftit la fructe îngheţate amestecate cu iaurt. Bun, da’ cam friguleţ pentru ele!

Ba plouă, ba nu plouă...
Intermitenţele ploii m-au zăpăcit – pune canadiana, scoate canadiana, pune-o iarăşi. Ba se uda, ba se usca, ba o lua de la capăt. Bun polarul de munte şi la mare! ☺

Chiar de dă cu stropi, te poţi înhăma la o plimbare cu unul dintre vaporaşe.

Am trecut şi prin Parcul Jókai, cel mai mare şi mai vechi din Siofok, întins pe 4,6 hectare.

Statuia scriitorului Krúdy Gyula, născut la Budapesta (1878-1933). O găsiţi în faţa Parcului Jókai

Definitiv, ploaia a încetat la ora 19 trecute fix. Cât să ne dea voie să ne minunăm de un apus de la înălţime, din Turnul de apă. Dar despre asta mai vorbim noi...

A, să nu uit: dacă vreţi să mergeţi în club(uri) noaptea, de la mine aveţi liber. ☺ Siofok-ul este recunoscut pentru numeroasele distracţii nocturne.

☺ Deşi eram prin apropiere, am ratat Millennium Park – să zicem că din cauza ploii...
Dacă vă aflaţi prin apropierea gării, în centru, Millennium Park (fostul Baross Park) vă aşteaptă, în cei 16.000 de metri pătraţi ai săi, cu relaxare, cu concertele nocturne susţinute aici şi... cu mult VERDE, desigur.

☺ N-am fost nici la Beszédes József Museum – unde puteţi afla istoria Lacului Balaton şi a oraşului Siofok şi puteţi face o incursiune în cultura locală. Hidroenergeticianul Beszédes József (1787-1852) a fost principalul „pion” în construcţia Canalului Sió, care leagă Dunărea de Lacul Balaton.

Dacă aveţi mai mult timp la dispoziţie ca noi, nu ocoliţi nici Mineral Museum (Muzeul mineralelor)!

☺ Am tot trecut pe lângă Marea Biserică Evanghelică (Evangelic Great Church) din Siofok. A fost construită din lemn finlandez şi proiectată de un arhitect maghiar legendar, Imre Makovecz.

A fost frumos la Siófok...
Sper să mai vin!

!! ATENŢIE !!
Orice parcare se plăteşte în Ungaria. Chiar şi la hotelul unde ai cazare asigurată! Noi am mai scos din buzunar echivalentul a 7 euro pentru două nopţi de cazare.