joi, 29 septembrie 2016

Cu copilu’ în Piatra Mică (Piatra Craiului)





Traseu:
*Fântâna lui Botorog – Prăpăstiile Zărneştilor – Cabana Curmătura – Şaua Crăpăturii – Vârful Piatra Mică Monumentul Eroilor – Poiana Zănoaga – Fântâna lui Botorog


V-am tot pomenit pe blog de taberele organizate de entuziasta mea învăţătoare, ulterior a surorii mele.
Ne-am revăzut, la început de septembrie, după 20 de ani şi mai bine.

Doamna Emilia mi-a insuflat cea mai frumoasă pasiune: MUNTELE.
Am mers împreună în tabere de neuitat la Babele, Poiana Secuilor – şi nu doar o dată! – plus atâtea altele.
Pentru nişte prichindei de 8-10 ani, traseele pe platoul Bucegilor ori prin Postăvarul păreau luuuungi, în unele zile se derulau şi de câte două ori. Iar focul de tabără şi cântecele de munte... o savoare!


Acum, doamna Emilia, actualmente profesoară de română, nu mai are posibilitatea de a alerga pe munte, de a păşi pe poteci atât de des cum şi-ar dori.
Nu a abandonat deloc natura, prin munca şi taberele organizate la Cercetaşii României.
Eu mi-am dorit să îi întorc o mică parte din ceea ce mi-a dăruit, cu atâta pasiune, în copilărie.


Data: 10 septembrie 2016

Ciudat sau nu, este prima oară când păşesc în Crai pe 2016. Şi probabil ultima, având în vedere zilele care se tooooot scurtează.

***

Prima parte a drumeţiei noastre, Fântâna lui Botorog – Cabana Curmătura, a fost la relanti, o etapă a re-contactului cu muntele şi a scufundării în natură.

Mi se făcuse dor şi de Cabana Curmătura, unde l-am sărbătorit pe Fane anul trecut, şi de Prăpăstiile Zărneştilor.
Aşa că am ales un traseu mai lung spre Piatra Mică decât cel de acum un an, prin Valea Crăpăturii.
Voiam să fie şi ceva de văzut, nu numai efort. Nu că în Crăpătură ai puţine de bifat din punct de vedere vizual, însă era prea solicitantă pentru trupa noastră.

☺ Dacă nu beneficiaţi de o maşină şi doriţi să scurtaţi drumul din Gara Zărneşti până la Fântâna lui Botorog (5 kilometri, o oră), puteţi apela la serviciile unui taxi – preţ aproximativ: 20 de lei / cursă.
☺ Traseul cel mai bătut spre Cabana Curmătura este cel pe marcaj bandă galbenă, 2 ore – 2 ore şi 30 de minute.


De la Fântâna lui Botorog, prin Prăpăstiile (Cheile) Zărneştilor

Câteva date despre Prăpăstiile Zărneştilor găsiţi AICI.






Ce-mi mai face poftă traseul ăsta spre creastă...!







Prăpăstiile Zărneştilor – Cabana Curmătura

În dreapta Prăpăstiilor se lasă poteca spre Cabana Curmătura.
După un urcuş bunicel de vreo oră şi mai bine, se iese într-o poieniţă, de unde te ademeneşte creasta Craiului. De aici, mai sunt 20 de minute până la Cabana Curmătura.









Cabana Curmătura e ascunsă undeva după brazii din dreapta



Întâlnirile de la Cabana Curmătura
Întâi a fost Cristina din Braşov, apoi le-am văzut pe doamna Rodica, Mihaela şi Compania din Titu. Ce bine-i să ai amici de drumeţie răspândiţi prin ţară!



Cică poze de grup




Condiţiile de la Cabana Curmătura

☺ Accesul auto pentru turişti se poate face doar până la bariera din Prăpăstiile (Cheile) Zărneştilor. Cu bicicletele puteţi mere pe un drum forestier, care se continuă din Prăpăstiile Zărneştilor.

☺ În camere şi în sala de mese e curat.

☺ În interiorul cabanei nu există apă şi electricitate.
Curentul electric, de la generator, se întrerupe în jurul orei 23:00.
În imediata apropiere a Cabanei Curmătura se află două izvoare amenajate.

Cabana Curmătura este deschisă tot timpul anului.

☺ Se poate campa în poiana îngrădită din faţa cabanei (taxă: 10 lei).

☺ Nu rataţi din meniu plăcinta cu urdă şi mărar şi cea cu mere, mămăliguţa, ciorba, varza călită şi cârnăciorii – mă rog, cam tot!


De la Curmătură până-n Crăpătură

Traseul de la Cabana Curmătura până în Şaua Crăpăturii înseamnă 200 de metri pe verticală, exclusiv prin pădure, însoţiţi de trei marcaje: punct albastru – traseul de Piatra Mică (1816 m), punct roşu – spre Vârful Turnu (1914 m) şi bandă galbenă – spre Zărneşti, prin Valea Crăpăturii.
!!! ATENŢIE ! Traseele de Piatra Mică şi spre Vârful Turnu sunt periculoase iarna!




Doamna Emilia şi băiatul ei nu ne-au însoţit decât până în punctul de belvedere din Şaua Crăpăturii (Şaua Curmăturii).

Apoi, ne-au lăsat în trei.

Pentru mine, muntele se trăieşte cu sufletul, nu prin recorduri şi/sau bifarea de obiective.
Atâta timp cât reuşesc să aduc un firicel de zâmbet în preajma mea şi să strecor o picătură de bucurie în sufletul celor din jur – eu mă consider o norocoasă!

Acul Crăpăturii (dreapta), drumul spre Plaiul Foii şi Măgura Codlei



Belvedere spre Valea Crăpăturii



Piatra Mică din Crai, cu copilu’ Andrei

I-am testat lui Andrei răul de înălţime anul trecut, pe Brâna Caraimanului, unde am şi remarcat faptul că „traseele periculoase”, cum le-a numit el, cele asezonate cu lanţuri, îi plac la nebunie.
De aceea l-am şi dus anul acesta în Valea lui Stan, unde, în afară de lanţuri/cabluri, sunt şi scoabe ca elemente ajutătoare. Cum credeţi că a fost pentru Andrei dacă nu... „mai vreau o dată!”? Ia priviţi AICI!

Pentru tura programată în Crai, în care vedeta să fie Piatra Mică, am început prin a cere sfaturi câtorva persoane mai experimentate dacă traseul se potriveşte unui copil de aproape 10 ani, care a mai mers pe munte, pe „trasee periculoase”. Nu a avut nimeni nimic... împotrivă.
Nu l-am dus niciodată pe Andrei în locuri în care nu mi-au călcat întâi mie picioarele. Cum am cutreierat numita Piatră Mică în octombrie anul trecut... hai, că merge! Cu un pic-pic de teamă. Totuşi.


Teodor şi bucuria muntelui


Peste bucăţica de grohotiş de la început copilu’ a trecut ca pe asfalt (nu ca mine ☺). La primele căţărări mici, amestecate cu grohotiş, n-a crâcnit. Iar căţărările adevărate, cu lanţuri, abia aştepta să le încerce.


Cabana Curmătura, „cam” jos

Am aşteptat 20 de minute ca un grup să coboare cu un câine pe cabluri. Traseu ocolitor nu există, aşa că... am admirat peisajul.




„Când ajungem la lanţuri?” a fost întrebarea lui Andrei, repetată din cinci în cinci minute până aici.
Iacătă!










La patru mâini






 



Picături de creastă



Colţi de Piatră Mică
 









Din nou Măgura Codlei (gâlma din depărtare) şi drumul de Paliul Foii






Copilu’ n-a avut nevoie de niciun fel de ajutor din partea noastră.
Iar bucuria lui de a simţi stânca şi de a se bucura de un „traseu periculos”, cum îi place lui să spună, a fost şi bucuria mea.



Asta deşi a tot protestat şi a mers încetişor (s-a... târât) pe porţiunile „plictisitoare” (cum le numeşte tot el), gen Prăpăstii şi pădure – nici coborârea abruptă de pe Vârful Piatra Mică până în Poiana Zănoaga nu l-a... mulţumit... suficient.


La crucile de pe Piatra Mică de Crai (1791 m) - Monumentul Eroilor


☺Vârful Piatra Mică se află ceva mai jos, în jnepeniş, la aproximativ un kilometru de Monument (1816 m).





 Aşa mă încrunt io în preajma unui aparat de fotografiat ☺ Voi fiţi atenţi la Zărneştiul de jos


Poiana Zănoaga, în sfârşit! Nu mai e mai mult de o oră până la final.


Vă plac Bucegii de pe fundal?




Se mai încheie o zi în Crai...


Eroul nostru
În maşină, noi nu ne puteam ţine ochii deschişi, iar Ion se lupta cu oboseala şi cu serpentinele. Cu concentrarea. Epuizant, în toate sensurile cuvântului!


DE ŢINUT CONT pe Piatra Mică

☺ Piatra Mică (Piatra Craiului Mică) reprezintă baza pentru ascensiunile pe creasta sudică a Pietrei Craiului şi pe creasta nordică a Pietrei Craiului.

☺ Pe Piatra Mică veţi întâlni porţiuni expuse. Atenţie, aşadar, la răul de înălţime! Dacă există, evitaţi să priviţi în jos!

☺ Fiecare copil reacţionează diferit pe un traseu montan.
Oricât de curajos vi s-ar părea copilul dumneavoastră în parc, nu-l duceţi direct pe Piatra Mică – lăsaţi-i un traseu mai uşurel pentru început!

☺ Piatra Mică nu-i un traseu la fel de solicitant cum sunt creasta nordică şi creasta sudică din acelaşi Crai, însă aveţi în vedere şi partea psihică, şi condiţia fizică când vă suiţi pe aici!

☺ Atenţie la prize! Verificaţi de două ori dacă „piatra de sprijin” este stabilă!

☺ Mănuşi speciale pentru căţărat sunt bune oricând, pentru că stâncile mai înţeapă; eu una nu am simţit vreodată nevoia de ele, dar fiecare cu sensibilităţile lui.


INDICATOARE. Altitudini, durată

Bandă albastră: Fântâna lui Botorog (820 m altitudine) – Prăpăstiile Zărneştilor, până la intrarea în traseul din pădure spre Cabana Curmătura (1470 m altitudine) 1 oră şi 30 de minute (în mod normal, durata de străbatere a Prăpăstiilor este mai mică, însă noi ne-am tot oprit pe parcurs şi am funcţionat în ritm de plimbare)

Bandă albastră: intrarea în traseul din pădure spre Cabana Curmătura – Cabana Curmătura 2 ore (indicator oficial: 1 oră şi jumătate - 2 ore)



Punct albastru: Cabana Curmătura – Şaua Crăpăturii (1660 m) 40 de minute

Punct albastru: Şaua Crăpăturii – Vârful Piatra Mică (1816 m) - Monumentul Eroilor (1791 m) 1 oră şi 30 de minute (cu popas forţat intermediar de 20-25 de minute; în mod normal, de la baza Pietrei Mici, din Şaua Crăpăturii, nu este mai mult de 1 oră până sus)

Punct albastru: Monumentul Eroilor – Poiana Zănoaga (1314 m)  1 oră

Bandă galbenă: Poiana Zănoaga – Fântâna lui Botorog 1 oră


Taxă vizitare Parcul Naţional Piatra Craiului: 5 LEI (biletul estre valabil 7 zile).
Se poate achita în Zărneşti – la automatele albastre, prin SMS, la Cabana Plaiul Foii şi Cabana Curmătura. Sau, cum a fost cazul nostru, la intrarea în Prăpăstiile Zărneştilor, la rangerii Parcului.


TOTAL: 9 ore şi 30 de minute (cu pauze-pauze-pauze şi popas de vreo oră la Cabana Curmătura)
Distanţa străbătută: 13 kilometri


SURSE de APĂ
La Fântâna lui Botorog şi la izvoarele de la Cabana Curmătura.


Celelalte ture cu Andrei le puteţi găsi aici:
Related Posts Plugin for

WordPress, Blogger...

6 comentarii:

  1. Frumoasa drumetie! Si pare sa-i placa. Foarte bine ca il formati de mic. Asa invata, alaturi de voi! Si pozele, minunate ca de obicei!
    Excursii frumoase in continuare! Cu drag!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi eu sper ca pasiunea aceasta, deocamdată pentru "trasee periculoase" cum zice el, să persiste.
      Mulţumim pentru urări!
      Cu drag,
      Ioana

      Ștergere
  2. Monumentul Eroilor, 1791 m (sau "crucile", cum le-ati numit dumneavoastra) nu sunt pe Varful Piatra Mica. Varful este ceva mai inainte la 1816 m. Este clara pozitia lui, in zona de jnepenis, la cam 1 km inainte de Crucea Eroilor.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am avut eu impresia că am coborât la un moment dat :) Mulţumesc pentru precizare!
      Ioana

      Ștergere
  3. Accesul auto pentru turisti nu este posibil la Cabana Curmatura, fix la intrarea in prapastii exista o bariera care este inchisa cu lacat. Chei au cabanierii, Salvamontul si alte persoane "autorizate".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. OK. Mulţumesc pentru adăugiri.
      Am modificat un pic, un pic mai sus.

      Ioana

      Ștergere