A ucide. Nimic amuzant.
A ucide în numele ştiinţei. Nimic amuzant.
A ucide din dragoste/din cauza dragostei. Nope, tot nimic amuzant.
Şi... totuşi... Burke and Hare
este o comedie. Neagră, ce-i drept. Pe alocuri, dacă stai s-o analizezi, e
foarte neagră. Duce spre thriller pur, dacă stai să scoţi scenele comice, care
fac 70% din partitură.
Nu e un film care să te facă să gândeşti hiper-profund, prezintă amuzant -
cu umor britanic de calitate - o părticică din istoria medicinei/chirurgiei,
chiar dacă aia deloc ortodoxă.
William Burke (Simon Pegg) şi William
Hare (Andy Serkis) au practicat
crima cu mijloace rudimentare, de
care ar râde de s-ar strica action-urile
moderne. Ei n-au auzit de explozibili sau arme cu o mie de focuri pe secundă
sau ce-o mai fi pe acolo. Nu, nene, ei aveau la îndemână un topor, o pernă,
mâinile proprii şi personale. Dar erau al naibii de inventivi, o să vedeţi. Ar
râde ei acum de lipsa de imaginaţie a super-hiper-filmelor de super-acţiune de azi.
3D, neapărat!
Suntem în Scoţia, anul de graţie 1828, fix în capitala Edinburgh. Suntem avertizaţi, pe muzică scoţiană, încă dinaintea
derulării genericului de început: This is
a true story. Except for the parts that are not - aceasta e o poveste
reală; cu excepţia acelor părţi care nu sunt (reale). Intro-ul ăsta e
asemănător cu cel al unui alt film britanic „istoric”, Hysteria/Istoria isteriei, cu
Hugh Dancy, cu acţiunea tot în secolul al XIX-lea.
Povestea cu Burke şi Hare începe să ne-o spună un... călău (nu orice călău,
atenţie!). Aflăm că Edinburgh era în secolul al XIX-lea cel mai important
centru medical al lumii. Avem rivalitatea dintre doi medici: Robert Knox (Tom
Wilkinson)
şi Monro (Tim Curry). Unul lucra pe cadavre, altul
tăia în carne vie, fiind de-a dreptul obsedat de picioare. Bineînţeles că ambii
au existat în realitate, însă nu în varianta asta J
Domnul călău ne mai spune: cadavrele erau la mare căutare în acea perioadă
(pentru studiu), iar cumpărătorul celor spânzuraţi în piaţă era cel care plătea
mai mult. O adevărată afacere, ce mai! Asta până când intervine unul dintre cei
doi medici menţionaţi...
Iar când cererea depăşeşte oferta... omul cu cagula ajunge la eroii noştri.
Burke şi Hare erau doi escroci: înşelau oamenii cum puteau şi cu ce puteau.
Celor doi le pică „din cer” moartea unui chiriaş al lui Hare şi a soţiei
lui - Lucky (!). Astfel, începe
afacerea lor cu dr. Knox, Burke şi Hare punând şi ei, astfel, o pietricică la
dezvoltarea chirurgiei.
Hare îl convinge pe Burke de utilitatea „afacerii”: sunt mulţi bani în joc,
bani pe care îi poate folosi pentru a o cuceri pe Ginny, femeia care i-a căzut
cu tronc. Fosta prostituată vrea să pună în scenă piesa „Macbeth” a lui William Shakespeare cu o distribuţie exclusiv feminină şi... are nevoie
de bani.
E super-comic modul cum Burke şi Hare încearcă să omoare oameni (să facă
rost de cadavre) - e sadic, dacă te gândeşti ce implică asta din punct de
vedere moral. Filmul e făcut în aşa fel încât să faci abstracţie de principiile
morale, să te amuzi pur şi simplu. Sună ciudat, dar o să-mi daţi dreptate.
Hare e încurajat de soţia beţivă să îşi continue activitatea, după ce femeia descoperă cu ce se ocupă. Mmm, dar ea îşi
vrea partea, că nu-şi ţine gura degeaba - aşa, o liră de cadavru.
Pe Burke îl prostește/orbește
dragostea pe care i-o poartă lui Ginny (simpatica actiţă australiană cu origini
SCOŢIENE, dar născută în Oman, Isla
Fisher, soţia lui Sacha Baron Cohen
- Borat).
Când afacerea merge ca pe roate, vine un nene mai-mare peste toţi - un mafiot timpuriu, care cere „taxă de
protecţie”. Vrea, nici mai mult, nici mai puţin decât 50% din câştiguri, pentru
ca Burke şi Hare să nu înfunde puşcăria.
Doctorul Knox începe să vrea şi el mai mult: două cadavre pe săptămână,
astfel că trio-ul (cei doi plus nevasta) începe să omoare pe capete. Oamenii
raportează la Poliţie dispariţie după dispariţie, Edinburgh-ul e împânzit cu
fotografii ale victimelor - portrete-robot, de fapt.
Nu e decât o mică parte din povestea acţiunii.
Nu e decât o mică parte din povestea acţiunii.
Există în tot filmul o referinţă-comparaţie subtilă cu piesa de teatru „Macbeth” de Shakespeare, care atinge apogeul aproape de final,
când încerci să pătrunzi în sufletul chinuit al lui Burke.
Acţiunea
piesei este plasată, la fel ca în film, în Scoţia. Avem crime, dar şi mustrări
de conştiinţă.
Hai să încheiem prezentarea Burke and
Hare într-o notă optimistă.
Cred că o să râdeţi şi voi atunci când pe ecran va fi poliţistul tânăr care
tot leşină la vederea unor... fotografii ale unor părţi din corpul omenesc, dar
şi la... spânzurarea unui om.
Bineînţeles că faza finală nu putea fi altfel decât comică. OK,
comic-tragică (prefer întâi comic).
Sfat: aveţi răbdare până la
prezentarea de la final a tuturor actorilor din distribuţie. Vă aşteaptă o mică
surpriză!
***
Sunt de apreciat costumele - specific britanicilor să fie fideli până la
ultima cusătură - şi redarea fidelă a „culorii” epocii.
Îmi plac filmele cu subiect real, oricum ar fi el prezentat, mai puţin sub
formă de documentar - de aia am avut chef să-mi las o parte din timpul alocat
mie pe această planetă pentru povestea celor doi criminali. Şi îmi place Simon Pegg! O să detaliez pe viitor.
În toate descrierile ce li se fac, adevăraţii William Burke (1792-1829) şi
William Hare (născut în 1792 sau 1804, data morţii nu se cunoaşte) sunt
consideraţi criminali în serie.
Repet: Filmul NU prezintă
partea întunecată, vrea să te facă pur şi simplu să te destinzi. Chiar dacă,
moralmente, e abominabil ce au făcut cei doi (cu aportul însemnat al dr. Knox),
nu ăsta a fost scopul filmului de faţă.
Nu e Six Feet Under - o să mai auziţi de la mine de serialul ăsta!
-, să scoată în faţă moartea (pentru a accentua de fapt viaţa). Nu-ţi pui un
miliard de întrebări, reflectând la ce înseamnă de fapt moartea şi viaţa, viaţa
şi moartea, ce simţeau victimele lui Burke şi Hare, ce simţeau Burke şi Hare. E
o poveste care curge, se termină şi gata. Nu ai de ce să te implici în nimic -
decât dacă ţii cu tot dinadinsul; de fapt, orice comedie poate fi disecată şi
analizată, dacă vrei neapărat să o faci. Dar e cam inutil... părerea mea.
Englezii i-au mai transpus
într-un film pe Burke şi Hare, în 1971, în varianta horror.
TRIVIA/FAPT DIVERS
Celebrul
regizor Costa-Gavras (Amen, 2002), însoţit de familia sa,
apare, spre finalul filmului, în rolul unei familii franceze care stă nemişcată
pentru o fotografie.
Conform
Edinburgh Evening News, Colin
Farrell şi Ewan
McGregor (un irlandez get-beget şi un scoţian) ar fi fost
interesaţi de rolurile principale din
Burke and Hare.
Totalul
crimelor pe care le-au săvârşit Burke şi Hare se ridică la 17.
În timpul filmărilor la Burke and Hare, Isla Fisher era însărcinată, însă nimeni de pe platouri nu a ştiut acest
lucru. „Am văzut-o la vreo două luni după filmări şi era ca un balon”, spune Simon Pegg.
Apariţia
câinelui în scena din cimitir cu Burke, Hare şi poliţia vânându-i este o referinţă la o celebră poveste din Edinburgh.
Dacă sunteţi un pic atenţi, o să observaţi şi o referinţă/trimitere la o
anumită marcă de apă de gură. Pont: uitaţi-vă după domnul Lister.
Charles Darwin şi Nicephore, unul dintre cei care au inventat fotografia, apar pentru
scurt timp.
DISTRIBUŢIA
Andy Serkis şi Simon Pegg sunt cunoscuţi mai ales pentru calităţile de comedianţi,
însă nici unul nu este SCOŢIAN.
Simon Pegg a făcut o echipă
excelentă cu cel mai bun prieten al lui, Nick
Frost, la filmele-hit Shaun of the
Dead/Lupta cu zombi, 2004 (comedie horror), Hot Fuzz/Poliţist meseriaş, 2007 (comedie de acţiune) şi Paul/Paul, un extraterestru fugiz de-acasă, 2011
(comedie SF).
Ambii sunt atât actori, cât şi scenarişti.
În 1999, Simon Pegg şi Jessica Hynes (în Burke
and Hare aceasta este Lucky, soţia lui Hare) au scris şi au jucat în sitcom-ul
Spaced (1999-2001), regizat de Edgar Wright, care a lucrat cu Pegg şi
Frost la Shaun of the Dead şi Hot Fuzz. Frost a avut şi el
un rol important în Spaced.
Simon Pegg a
fost distribuit şi în câteva producţii hollywoodiene de succes, Star Trek, 2009, Mission: Impossible III, 2006 şi Mission: Impossible - Ghost Protocol, 2011.
Pe Andy Serkis iubitorii
seriilor Lord of the Rings/Stăpânul inelelor şi Hobbitul îl ştiu ca GOLLUM, personajul generat de
computer. Serkis a fost, de asemenea, Kong în filmul King Kong, 2005. tot un
rol creat pe calculator. A făcut parte din distribuţia principală a Rise of the Planet of the Apes/Planeta
maimuţelor: Invazia, 2011 şi îşi va relua partitura în Dawn of the Planet of the
Apes, aflat în postproducţie.
Serkis a primit nominalizari la Globul
de Aur şi Emmy pentru două miniserii, Longford
(2006) şi Little Dorrit/Mica Dorrit
(2008).
Tom Wilkinson este cel mai cunoscut actor
de pe afişul Burke and Hare.
Britanicul nu a câştigat Oscarul, însă are două nominalizări la prestigiosa
distincţie - pentru In the Bedroom/În
dormitor, 2001 şi Michael Clayton,
2007.
Are o mulţime de roluri în filme de top, printre care (deşi ar merita o
întreagă filmografie menţionată) The Full
Monty/Gol puşcă, 1997, Skakespeare in
Love, 1998 şi Eternal Sunshine of the Spotless Mind/trălucirea
eternă a minţii neprihănite, 2004.
În 1997 şi 2003, Isla Fisher a fost aleasă de cititorii
revistei „FHM” între primele 100 cele
mai sexy femei din lume (locul 35, respectiv 26). Aţi văzut-o în Wedding Crashers/Spărgătorii de nunţi, 2005
şi Confessions of a Shopaholic/Mă dau în vânt
după cumpărături, 2009 sau aţi auzit-o în Rango, 2011. În 2013, a fost cooptată în distribuţia serialului Arrested Development.
IslaFisher şi Sacha Baron Cohen
Christopher Lee apare pentru scurt timp
în Burke and Hare.
La fel Stephen Merchant. Cel mai
nou proiect al său e serialul Hello Ladies, unde e protagonist. Voi reveni.
Este a doua oară când în văd pe Hugh Bonneville în rol de lord, după
serialul Downton Abbey.
P.S. Pentru că am făcut oarecare legătură cu filmul din 1959 Anatomia unei crime, în care a jucat James Stewart - multiplu nominalizat la
Oscar şi deţinătorul a două statuete, dintre care una onorifică -, e musai să
vă spun că farmecul său inconfundabil, dublat de o inocenţă aparte, mi-a atins
una dintre cele mai sensibile corzi. Numai trei exemple, în ordinea apariţiei: The Philadelphia Story/Poveste din Philadelphia, It's a Wonderful Life/O viaţă minunată şi Harvey.
La CARMEN
găsiţi alte recomandări.
imi placea cu siguranta filmul, dupa descrierea savuroasa pe care ai facut-o - abia astept sa vina seara :)) astazi, gasirea filmului este telul meu! ☺
RăspundețiȘtergereUmorul este parte a culturii britanice ☺ Tipice sunt auto-ironia, auto-parodia si jocul de cuvinte şi aluzii... De aceea filmele britanice din genul umor negru sunt succese evidente în aceasta categorie de film.
Multumim pentru recomandare!
Un start bun în noua saptamâna! ☺
Mulţumesc şi eu pentru comentariu, Carmen!
ȘtergereÎntr-adevăr, filmele britanice sunt o savoare - indiferent că sunt comedii (cele negre depăşesc orice imaginaţie!), drame, istorice.
O săptămână minunată!
Ioana
L-am vazut! Si nu eram tocmai sigura daca e... normal sa ma amuz la anumite scene! :) Mi-a placut de numa'-numa'. :)
RăspundețiȘtergereIeri seara am vazut o super comedie romantica in care joaca Simon Pegg: Man Up (2015). Daca iti place actorul trebuie neaparat sa vezi filmul. :)
Ziua minunata sa iti fie!
Mulţumesc frumos pentru recomnadare! Chiar aveam nevoie de un film ca Man Up... relaxant, cu umor, puţin mai neobişnuit.
ȘtergereCât despre Simon Pegg, îl ador!
În legătură cu Burke and Hare, îţi înţeleg senzaţia de a nu şti dacă să râzi sau să plângi...
Mulţumesc frumos pentru vizită,
Ioana