Am adunat filme de peste tot – de Oscar, vizionate recent sau cu săptămâni în urmă; am luat la mână diverse liste cu
producţii mai „vechi”.
Şi a ieşit asta:
SPOTLIGHT (2015)
Am intrat în redacţia „Spotlight” în
sâmbăta dinaintea decernării Premiilor Oscar 2016. S-a nimerit, n-a fost cu
programare.
S-au ridicat multe păreri în legătură cu
Oscarul cel mare meritat sau nemeritat de Spotlight 2015. Eu tac, fiindcă l-am
privit mai mult ca pe un
documentar – fiindcă am vrut să aflu o poveste – din păcate, foarte adevărată. Şi, în cazul meu, un
film (sau o carte) are darul de a întipări mai bine informaţiile.
„Spotlight” este departamentul de
investigaţii al ziarului „The Boston Globe”, o mini-redacţie condusă de Robby
Robinson (Michael Keaton).
Liev Schreiber este noul redactor-şef de la „Boston Globe”, iar John Slattery - redactorul-şef adjunct.
La începutul anilor 2000, timp de un an,
echipa „Spotlight” a derulat o serie de investigaţii în legătură cu abuzurile preoţilor catolici asupra copiilor,
derulate pe parcursul a zeci de ani.
Ancheta a fost răsplătită cu un Premiu
Pulitzer, iar reacțiile au apărut de peste tot din întreaga lume – la finalul
filmului sunt prezentate locurile unde au fost descoperite abuzuri ale
Bisericii Catolice, din SUA şi Australia până în Europa.
☺ Mai multe despre ancheta de la „Boston
Globe” privind molestarea copiilor găsiţi – în limba română – AICI
(Historia) şi AICI
(cinemagia).
Echipa
„Spotlight” din realitate
☺ În afara Oscarului pentru cel mai bun
film, premiile din dreptul Spotlight 2015 se
întind pe multe pagini.
Cele mai importante sunt statueta aurită
pentru scenariu original, nominalizarea pentru regia lui Tom McCarthy plus cele
ale actorilor Rachel McAdams şi Mark Ruffalo – roluri secundare.
Pe cât de calmă pare Rachel McAdams, pe
atât de... agitat e Mark Ruffalo, neobositul scotocitor de informaţii.
☺ Spotlight este al doilea film consecutiv
în care joacă Michael Keaton premiat cu cel mai vânat trofeu al
cinematografiei, după Birdman-ul din 2014.
Ca fapt divers, pentru că nu are
legătură directă cu Spotlight, 2016 este al doilea an consecutiv când Alejandro
Gonzales Iñarritu obţine Oscarul pentru regie („The Revenant”).
TRUMBO (2015)
O altă delicateţă de Oscar, cu o
combinaţie între povestea din spatele unor filme
clasice, „vânătoarea de vrăjitoare” plus
comedie/ironie.
Scenaristul american Dalton Trumbo
(1905-1976) este cel care şi-a imaginat povestea nemuritoare din Roman
Holiday / Vacanţă la Roma (1953), cu la fel de nemuritorii Audrey
Hepburn şi Gregory Peck.
Tot Trumbo a conceput scenariul pentru The
Brave One (1956).
Pentru ambele filme ar fi trebuit să primească Oscarul. L-au
primit alţii în locul lui, puţini ştiind că el se afla, de fapt, în spatele
acestor succese. Dalton Trumbo era cercetat de „House Un-American Activities
Committee” (Comitetul de Activităţi Anti-Americane) pentru implicarea în acţiuni
ale Partidului Comunist din SUA, din care
făcea parte.
Numele lui nu avea voie (era interzis)
să apară pe ecrane – deşi era unul dintre cei mai valoroşi membri ai breslei.
Totuşi, omul a continuat să scrie,
pentru a-şi asigura traiul – uneori pe bandă rulantă, în majoritate scenarii de
categorie inferioară; de aici, puternica ignorare pentru familie.
☺ Abia în 1975,
Oscarul pentru The Brave One a intrat în posesia lui Trumbo, în timp ce
trofeul cuvenit pentru Roman Holiday l-a acceptat soţia
lui, în 1993!
Odată cu lansarea Roman Holiday în varianta DVD,
Trumbo a fost creditat ca scenarist.
☺ Spartacus
(1960), Exodus (1960), Johnny Got His Gun (1971), Papillon (1973) se numără
printre creaţiile scenaristice ale lui Dalton Trumbo.
În Trumbo, protagonist este Bryan Cranston, nominalizat la toate premiile
importante din 2016: Oscar, Globul de Aur şi BAFTA. Leonardo
DiCaprio a fost mai tare, peste tot... ☺
Printre cei luaţi în considerare pentru
rolul principal s-a aflat Gary Oldman.
Un rol
important în anturajul lui Trumbo l-a jucat actorul
Edward G. Robinson (1893-1973, născut sub numele Emanuel Goldenberg, la Bucureşti).
☺ Există în Trumbo
şi personaje (importante) care nu au existat în realitate pe de-a-ntregul, dar
care sunt un amalgam al unor scenarişti de pe „lista neagră de la Hollywood”.
Unul dintre aceste personaje este Arlen Hird (Louis C.K.).
☺ Jay Roach („Meet the Parents”, „Meet
the Fockers”, „Austin Powers”) regizează prima sa dramă de lungmetraj. Şi se
vede că are asemenea pedigree, (şi) din dialogul încărcat de tăişuri comice.
☺ Distribuţia Trumbo
este completată, printre alţii, de Helen Mirren (nominalizată
la Globul de Aur pentru rolul incisivei fostei actriţe, actuală jurnalistă de
cancan Hedda Hopper), Diane Lane (soţia lui
Trumbo), David James Elliott (Jahn Wayne).
Helen Mirren şi Bryan
Cranston
☺ Filmul Trumbo
are la bază cartea „Dalton Trumbo” a lui Bruce Cook.
PAWN
SACRIFICE (2014)
Nu ştiu să joc şah. Pur şi simplu.
De ce îmi bag în
venă atunci un film cu şah, dacă tot nu înţeleg cu ce se mănâncă? Pentru că
Pawn
Sacrifice nu e cu şi despre şah, e despre
oameni. Şi mai precis, despre omul Bobby Fischer – în anumite contexte,
în contextul numit „meciul
secolului” din 1972, din Islanda, rejucat în 1992, în Iugoslavia.
A fost războiul
minţilor geniale, al „maşinăriilor matematice de mare clasă” Boris
Spasski şi Bobby Fischer (URSS contra America,
Est contra Est), în cercul extins al
Războiului Rece.
Ruşii jucau pentru ORGOLIU, tabăra
americană trăia pentru VICTORIE. După al Doilea Război Mondial, numai sovietici
se încununaseră campioni
ai lumii în şah. Iar sovieticii trebuia/aveau datoria să demonstreze
din nou superioritatea sistemului
comunist.
De partea cealaltă, însuşi Henry
Kissinger, mâna dreaptă a preşedintelui Nixon, l-a apelat direct pe Fischer,
pentru ca acesta să nu se retragă.
Bobby Fisher (Robert James Fischer, 1943-2008) este
considerat de mulţi cel mai valoros jucător de şah din toate timpurile. În
1958, a primt titlul de mare maestru internaţional;
la vremea aceea, era cel mai tânăr deţinător al distincţiei. „Recordul” a fost
bătut în 1991, de maghiara Judit Polgar.
Veşnic tânărul Tobey Maguire îi dă viaţă pe ecran lui Fischer, Liev Schreiber este Spasski, în timp ce Peter Sarsgaard intră în pielea preotului fost şahist, care îi e mentor americanului. Michael Stuhlbarg (actorul român Edward G. Robinson în Spotlight, vezi mai sus) apare şi el pe genericul Pawn Sacrifice.
Pawn Sacrifice alternează momentele cruciale ale meciului din 1972 cu povestea vieţii lui Bobby Fischer. Problemele psihice care l-au atacat din toate direcţiile şi care l-au asfixiat, în cele din urmă.
Nu-s eu critic de film, da’ chiar nu
înţeleg de ce Pawn Sacrifice nu a fost apreciat mai mult, de ce nu e cunoscut
– că pe rottentomatoes şi metacritic e văzut bine de tot, că are un regizor ca
Edward Zwick... Oscarurile şi Globurile de Aur sunt subiective şi
discutabile...
CONCUSSION / TRAUMA (2015)
Că sportul e o afacere nu mai reprezintă
o noutate de mult, pentru nimeni. Lumea asta ghidată de bani şi de comercial
trimite din ce în ce mai mult umanul în plan secund.
Aşa e şi în filmul Concussion 2015, povestea
adevărată a unui medic născut în Nigeria şi deloc familiarizat cu fotbalul
american: decât să intervină pierderile financiare, mai-marii din fotbalul
american, o religie pentru mulţi în SUA, mai bine se merge pe burtă şi se trec sub tăcere riscurile practicării acestui sport.
La începutul anilor 2000, dr. Bennet
Omalu (Will Smith, nominalizat la Globul de Aur), medic legist şi neuropatolog,
demonstrează, cu fapte, legătura dintre
loviturile constante pe care primesc fotbaliştii profesionişti în timpul
carierei şi deteriorarea sănătăţii lor psihice ulterioare, la vârste nu foarte
înaintate.
Ceea ce Omalu a numit „encefalopatie cronică
traumatică” a fost nu numai ignorat, s-a încercat ştergerea cu buretele a
descoperirii – medicul a dus o bătălie gen David şi Goliat cu Liga Americană de
Fotbal (NFL), fiind supus unor presiuni imense.
Will
Smith, dr. Bennet Omau şi regizorul Peter Ladesman
Pe britanica Gugu
Mbatha-Raw v-am mai recomandat-o AICI
şi AICI.
Iar pe Will Smith mi-aş dori să îl văd mai des în roluri serioase.
În Concussion 2015 îi mai puteţi vedea
pe Alec Baldwin şi Albert Brooks.
Apropo de recunoaşterea prin
nominalizări/premii, de care vorbeam mai sus: îmi pare rău că Academia Americană
l-a „sărit” pe Will Smith în 2016 – aşa cum îmi părea rău de Jake Gyllenhaal
anul trecut, în Nightcrawler.
☺ Concussion 2015 are la bază un
articol din revista GQ, „Game Brain”,
publicat de Jeanne Marie Laskas şi extins ulterior într-o carte.
AWAKENINGS / REVENIRE LA VIAŢĂ (1990)
Rămânem în sfera medicinii, pentru unul
dintre cele mai intense şi cutremurătoare filme care mi-au trecut prin faţa
ochilor.
Awakenings îl are în
prim-plan pe Robin Williams – care e medic, la fel ca în Patch
Adams (1998).
În anii ’20-’30, encefalita
letargică/boala somnului făcea ravagii. Victimele au intrat în stare catatonică
– erau „morţi vii“, incapabili să gândească, să vorbească şi să se mişte
normal.
În 1969, a fost descoperit un nou
medicament, care să îi trezească la viaţă. Misiunea de a-l testa i-a revenit dr.
Malcolm Sayer (Robin Williams).
Leonard (Robert de Niro) este primul pacient
care se trezeşte. El a intrat în comă
pe când avea doar 11 ani – acum are 41, iar lumea în care a revenit la viaţă i
se prezintă total nouă/străină. În plus, mama lui ar putea fi nepregătită
pentru „noul Leonard”.
Întregul experiment prezintă implicaţii psihologice dintre cele mai diverse.
Penelope Ann
Miller, Max Von Sydow, Bradley Whitford, Peter Stormare, Vin Diesel
și Vincent Pastore se numără printre actorii din distribuţie.
☺ Awakenings are o serie de nominalizări:
trei la Oscar (pentru cel mai bun film, Robert de Niro, scenariu adaptat) şi
una la Globul de Aur (Robin Williams).
☺ Awakenings 1990 este bazat pe
memoriile cu acelaşi titlu a neurologului
britanic Oliver Sacks (1933-2015, foto) – Malcolm Sayer în film. Cartea a văzut
lumina tiparului în 1973, iar în România a fost tradusă cu titlul „Revenirea la
viaţă”.
KON-TIKI (2012)
„Poate că pur şi
simplu acum am fost acceptaţi în sânul naturii. Poate am devenit asemenea
albatroşilor ori pescăruşilor.”
Kon-Tiki e o poveste cu
un Thor real, norvegianul Thor Heyerdahl (1914-2002).
Un explorator în apele oceanului care...
nu ştia să înoate.
În 1947, Thor Heyerdahl a condus o
expediţie, Kon-Tiki
– pe o plută din lemn de balsa (foarte rezistent), echipajul a pornit din Peru
şi s-a îndreptat, pe Oceanul Pacific, către insulele polineziene.
Numele expediţiei provine de la zeul incaş al Soarelui.
Heyerdahl voia să demonstreze că oamenii
din America de Sud ar fi trecut Oceanul Pacific şi s-au stabilit în Polinezia
în perioada pre-columbiană, cu 1500 de ani în urmă.
Thor şi colegii lui au petrecut 101 zile
în largul oceanului, printre rechini, peşti zburători, furtuni.
Ajuns acasă, Thor Heyerdahl a scris o
carte despre aventura din Pacific, „The Kon-Tiki Expedition: By Raft Across the South
Seas” (în original „Kon-Tiki ekspedisjonen”). Publicată în Norvegia pe 2 noiembrie
1948, cartea s-a epuizat în 15 zile. A fost
tradusă în 70 de limbi şi vândută în milioane de exemplare!
☺ În 1950, a fost lansat documentarul
„Kon-Tiki”, scris şi regizat de acelaşi Heyerdahl, documentar
recompensat cu Oscar.
Până la ora actuală, este singurul film
(artistic sau documentar) din Norvegia care a primit Oscarul.
Coproducţia europeană Kon-Tiki
2012 a fost şi ea nominalizată la Oscar – pentru cel mai bun film
străin.
THE LADY IN THE VAN (2015)
The Lady in the Van înseamnă 90%
Maggie Smith şi o nouă mostră de actorie de mare clasă.
Nici nu se putea ca altă actriţă să o
joace pe Mary cea veşnic morocănoasă şi cu limba ascuţită – dar pentru care nu
poţi să nu simţi măcar un pic de afecţiune.
Bine, Mary Shepherd e o cunoştinţă veche
de-a lui Smith – o ştie din piesa de
teatru din 1999 şi din adaptarea radiofonică din 2009.
(Alan Bennett a scris piesa de teatru
din propria experienţă; câteva dintre piesele
lui s-au jucat şi în România. La finalul The Lady in the Van, îl puteţi vedea
în carne şi oase pe dramaturgul născut în 1934.)
Începutul de The Lady in the Van e lămuritor: „A Mostly True Story”. ☺ Au englezii ăştia un mod de a introduce
acţiunea... uitaţi-vă la Burke
and Hare sau (mai jos) la Hysteria.
„I came into
your drive for three months and I stayed for 15 years!
Do you know what
that is? It's the last laugh.”
Asta se traduce cam aşa: O bătrânică
destul de antipatică, Mary (Maggie Smith, nominalizată la Globul de Aur şi
BAFTA pentru rol), ajunge să „locuiască” 15 ani (între 1974 şi 1989) pe aleea
ce duce la casa lui Alan Bennett. Femeia, despre trecutul căreia nu se cunosc
prea multe, stă într-o dubă dărăpănată şi (cam) refuză orice ajutor.
Interesantă este abordarea personajului
Bennett – sunt mereu doi Bennett, care vorbesc unul cu altul, de parcă ar fi
două persoane distincte. Uitaţi-vă şi o să vă lămuriţi voi...
Fiecare ia ce doreşte din The
Lady in the Van: unii pot să îi vadă preponderent partea dramatică,
pentru alţii dialogurile colorate vor
da verdictul „comedie”.
☺ The Lady in the Van a fost filmat
chiar în casa în care au avut loc întâmplările relatate, pe Strada Gloucester
Crescent din Camden, Londra.
WOMAN IN GOLD (2015)
În rol principal, o altă doamnă a
cinematografiei engleze, Helen Mirren.
Woman in Gold se concentrează pe procesul dus de Maria Altmann (1916-2011) cu statul austriac
privind restituirea operelor de artă sustrase de nazişti în al Doilea Război
Mondial – cu accent pe creaţiile lui Gustav Klimt
(1862-1918), în special „Portretul Adelei Bloch-Bauer”, Femeia în aur.
Obiceiul furtului din
casele evreilor este ilustrat, recent, şi în filmul lui George Clooney The
Monuments Men/Eroii monumentelor (2014).
Adela Bloch-Bauer a fost mătuşa Mariei Altmann (Helen Mirren;
în tinereţe, Tatiana
Maslany din
inegalabilul „Orphan Black”). Ajunsă în prezent în al nouălea
deceniu de viaţă, Maria este susţinută în lupta sa (de fapt, se susţin
reciproc) de avocatul Randy Schoenberg (Ryan Reynolds, într-un rol care i-a
revenit iniţial lui Andrew Garfield).
Randy Schoenberg (E. Randol Schoenberg), născut în 1966,
este nepotul compozitorului austriac
Arnold Schoenberg.
Woman in Gold vă mai încântă cu prezenţa lui Daniel
Brühl, Katie Holmes (soţia lui Randy), Max Irons (fiul lui
Jeremy Irons), Elizabeth
McGovern din Downton Abbey (soţia regizorului Simon Curtis) şi
Frances Fisher.
În ciuda subiectului deosebit de tentat,
a fost ceva la Woman in Gold care nu s-a legat. Deşi filmul e britanic.
DANNY COLLINS (2015)
Dacă aveţi chef de ceva care să vă destindă
şi în urma căruia să rămâneţi cu un zâmbet cald, dacă aveţi poftă de ceva
muzică, dacă vă surâde o poveste adevărată aparent incredibilă... faceţi-vă
comozi!
În anii ’70, Danny Collins (Al Pacino,
care şi-a mai trecut în palmares o nominalizare la Globul de Aur) era o vedetă
a rock-ului. Nici acum nu stă foarte rău şi continuă să aibă un stil de viaţă
nebun. Cu ocazia zilei sale de naştere, managerul Frank (Christopher Plummer)
îi înmânează o scrisoare veche de 40 de ani, adresată lui Danny de însuşi John Lennon.
De aici porneşte schimbarea – Danny se
hotărăşte să trăiască... altfel; în primul rând, să (re)ia legătura cu fiul său
(Bobby Cannavale, pe care Al Pacino l-a solicitat expres).
Nu sună foarte original, însă e...
plăcut – mai ales pentru o seară de vineri, aşa cum a fost cazul meu.
În alte roluri în Danny Collins apar Annette
Bening, Jennifer Garner şi Nick Offerman.
☺ Povestea din Danny Collins este inspirată
din cea a cântăreţului englez Steve Tilston, care
a aflat despre existenţa unei scrisori adresate lui de John Lennon după 34 de
ani.
Adevăratul „Danny Collins” apare odată
cu genericul de final.
Steve
Tilston şi Al Pacino
☺ Pe când la proiect lucra o altă echipă,
Steve Carell trebuia să fie
interpretul principal.
NADIA (1984)
„Gimnastica s-a
schimbat. Noi suntem cele care am schimbat-o.
Ceea ce era
special atunci acum e obişnuit.”
Per ansamblu, povestea Nadiei Comăneci
văzută de americani – în această producţie pentru televiziune (deci, cu buget
redus şi fără staruri) – e binişor spusă. Nu strălucită... ok-iuţ.
Cel mai ciudat mi-a fost să îl văd pe
Bela Karolyi înfăţişat ca o minune de om, iar pe Marta (Talia Balsam – prima
soţie a lui George Clooney) – o sensibilă şi jumătate, suavă.
Chiar dacă mai jos mă avânt în critici,
nu vreau să credeţi că vizionarea filmului Nadia 1984 e o pierdere de
vreme.
☺ Nadia la istoricele Jocuri Olimpice
1976 de la Montreal este foarte matură şi... urâtă. Cred că trebuia să păstreze
actriţa care a interpretat-o pe Nadia în copilărie.
Scenariştii au sărit fără graţie peste toate
Campionatele Europene – 1975, cu prima victorie (la 13
ani şi jumătate) în faţa legendei Turişceva; 1977, cu retragerea echipei
României din competiţie, la Praga. Dar pentru americani sunt importante doar
Mondialele. Şi, bineînţeles, Jocurile Olimpice.
Deşi realizat în 1984, Nadia
se opreşte cu acţiunea la Campionatele Mondiale 1979 de la Fort Worth, Texas –
unde Nadia s-a sacrificat, la propriu, pentru primul
aur din istorie al echipei României.
Şi, by
the way, Teodora Ungureanu nu a participat la competiţia din 1979.
De ce or fi ratat realizatorii momentul
Moscova 1980, cu cele 28 de minute de aşteptare pentru o notă la bârnă, care a
aruncat-o pe Nadia pe locul 2 la individual compus?! Mda, înţeleg: americanii
nu au participat la Jocurile din URSS!
De ce i-o zice în film numai „Teodora”
(Ungureanu)? Nici vorbă de „Dorina”, aşa cum i s-a spus/i se spune în realitate
celei care a stat în umbra Nadiei.
Să mai spun că în 1978 Emilia Eberle
avea 14 ani, nu 12?!
A existat cu adevărat invidia între
Nadia şi Dorina?
Dar astea probabil că sunt fineţurile mele, ca iubitor al
gimnasticii şi cunoscător al fenomenului, cât de cât.
Nu spun că cei responsabili pentru Nadia
1984 nu s-au străduit – dovadă stau şi numeroasele inscripţii în limba
română.
Că nu mă pot abţine: Oneştiul are trepte
şi ruine? Eu am trecut pe acolo şi parcă nu-s. ☺ L-am cunoscut inclusiv pe tatăl Nadiei
(Jonathan Banks), a cărui inclinaţie spre băutură – prezentată în Nadia
1984 – e cât se poate de reală.
☺ Dublura „Nadiei Comăneci” este Marcia Frederick, prima campioană mondială din
istorie a Statelor Unite – la paralele (!), în 1978. Deci, o concurenţă serioasă
pentru Nadia cea reală; cele două s-au duelat
la întrecerea din 1978, unde Nadia a ocupat locul 5.
Rolul uneia dintre figurile centrale ale
gimnasticii româneşti şi internaţionale, doamna
Mariana (Mili) Simionescu, îi revine
Conchatei Ferrell – cunoscută mai ales din Two and a Half Men.
☺ Dacă vă surâde subiectul „Nadia
Comăneci văzută de alţii care nu au avut nicio legătură cu ea”, vă recomand şi cartea
Fetiţa care nu zâmbea niciodată de Lola Lafon.
THE WAY (2010)
Parţial poveste adevărată, The
Way 2010 îşi îndreaptă atenţia spre străbaterea „Camino de Santiago”
– echivalentul pentru catolici al pelerinajului la Mecca (Arabia Saudită)
pentru musulmani.
Filmul este scris şi regizat cu suflet
de Emilio Estevez, fiul lui Martin Sheen şi fratele lui Charlie Sheen. De
asemenea, The Way 2010 este inspirat de o carte scrisă de Jack Hitt.
Cu câţiva ani înainte ca producţia „să
se pună pe picioare”, Martin Sheen şi băiatul de 19 ani al lui Emilio Estevez
au mers ei însuşi pe „Camino de Santiago”. Şi aşa s-a ivit ideea punerii în scena cinematografică!
În The Way 2010, Daniel (Estevez)
pleacă în pelerinaj, dar moare undeva pe parcurs. Tatăl (Martin Sheen), Tom, un
medic fără prea multă mişcare la activ şi care a cam pierdut legătura cu fiul, merge în Franţa pentru a-i recupera trupul.
Urmează o poveste despre pierdere,
despre regăsire, despre FAMILIE, despre voinţă şi puterea de a reuşi. De a duce
visul mai departe. De a merge mai departe în viaţă,
orice ar fi.
În cei aproape 800 de kilometri de
călătorie, lui Tom i se alătură un olandez, o canadiancă (Deborah Kara Unger) şi
un scriitor irlandez (James Nesbitt).
☺ Martin Sheen i-ar fi sugerat pe Michael
Douglas sau Mel Gibson pentru rolul titular, însă Emilio Estevez a ţinut să
precizeze că a scris rolul Tom special pentru tatăl lui.
ENID (2009)
O producţie britanică, ce prezintă viaţa
scriitoarei de cărţi pentru copii Enid Blyton (1897-1968), portretizată de Helena
Bonham Carter.
În copilărie, Enid le spunea poveşti
fraţilor ei, într-o încercare de evadare
din certurile părinţilor. La rândul ei, Enid a devenit o mamă groaznică –
printre altele, şi-a folosit copiii ca „şantaj emoţional” pentru a obţine un
divorţ.
Pe cât de nefericită a fost în viaţa
personală, pe atât de mult a presărat fermec în lumea copiilor pe de tot Globul
cu poveştile ei.
În rolul primului soţ al lui Enid, Matthew
Macfadyen.
JOY (2015)
Filmul în ansamblu nu e cine ştie ce
realizare – mie Jennifer Lawrence mi-a plăcut la nebunie în Silver
Linings Playbook/Scenariu pentru happy end (a luat şi Oscarul pentru
rol).
Joy 2015 reprezintă o
nouă colaborare între regizorul-scenarist David O.
Russell, Jennifer Lawrence, Robert De Niro şi Bradley Cooper – după Silver
Linings Playbook (2012) şi American Hustle (2014).
Joy 2015 nu este,
oficial, o biografie a lui Joy Mangano (născută în 1960), dar se bazează pe
viaţa ei. Joy, o mamă (singură), a inventat tot felul de obiecte care să
uşureze munca într-o gospodărie – deţine peste 100 de patente. Succesul l-a
cunoscut odată cu prezentarea unui mop-minune.
În timpul realizării filmului, David O.
Russell nu s-a întâlnit cu Joy Mangano, a purtat numai conversaţii telefonice
cu ea.
Pentru a nu crea confuzie (pentru a nu
dezinforma), numele de familie al lui Joy (Jennifer Lawrence) nu este niciodată
menţionat.
Joy
Mangano şi Jennifer Lawrence
În afara celor trei menţionaţi mai sus,
printre actorii care au creat atmosfera din Joy 2015 se numără Virgina
Madsen (mama lui Joy), Dascha Polanco (din serialul
Orange Is the New Black; prietena lui Joy), Isabella Rossellini
şi Diane Ladd.
☺ Pentru rolul Joy, Jennifer Lawrence a
obţinut Globul de Aur (categoria Comedie/Muzical) şi a fost nominalizată la
Oscar.
Filmul are o nominalizare la Globul de
Aur pentru cea mai bună comedie/film muzical.
A ROYAL AFFAIR (2012)
Aici am văzut-o prima dată pe suedeza Alicia
Vikander, recent laureată cu Oscar pentru The Danish Girl. Şi l-am „întâlnit”
în premieră pe danezul
Mads Mikkelsen.
În 1766, Prinţesa britanică Caroline
(Alicia Vikander) este obligată să se mărite cu vărul său, Regele Danemarcei,
Christian al VII-lea (1749-1808). Monarhul se confrunta cu grave probleme de
sănătate mintală.
În 1769, la palat este adus medicul
german Johann Friedrich Struensee (Mads Mikkelsen), iar între prinţesă şi
acesta ia naştere „o relaţie secretă”.
Idealişti, Caroline (1751-1775) şi Struensee (1737-1772) pun la cale mari reforme, care au
darul de a schimba pentru totdeauna Danemarca, dar care – cumva asemănător cu
ceea ce se petrece în Lady
Jane (1986), în Anglia – le pun în pericol vieţile. Consevatorii
le-au
pândit fiecare pas.
A Royal Affair, o ecranizare după un roman al danezului Bodil
Steensen-Leth, a primit nominalizări la Oscar şi la Globul de Aur pentru cel
mai bun film străin (Danemarca).
HYSTERIA (2011)
Comedie savuroasă şi poveste adevărată –
2 în 1: „Based on hysterical true story”. ☺
În deceniul 9
al secolului al XIX-lea, medicul englez (Joseph) Mortimer Granville (1833-1900)
inventa şi patenta un vibrator electromecanic.
În Hysteria 2011, „rebelul” Mortimer (Hugh
Dancy) este angajat la cabinetul dr. Dalrymple (Jonathan Pryce), unde se
tratează... isteria feminină. Cu masaje pelviene, care duc la orgasm. Mortimer îşi atrage clientele prin şarm şi
face tot posibilul pentru a-şi uşura munca manuală...
Bărbatul îi atrage atenţia fiicei mai
mici a lui Dalrymple, Emily (Felicity Jones). Numai că aceasta are o soră... la
fel de „nebună” ca Mortimer, chiar dacă nu în domeniul medicinii. ☺ Se numeşte Charlotte
(Maggie Gyllenhaal).
În rolul prietenului lui Mortimer,
Rupert Everett.
☺ Mai multe despre istoria vibratorului
puteţi citi AICI.
LES SAVEURS DU PALAIS / HAUTE CUISINE (2012)
Lipsea un film franţuzesc din acest
grupaj, nu? Mă conformez imediat!
Mai ales că vine cu mâncare muuultă şi
buuuună (să nu îmi spuneţi că aţi ratat un alt delicios, Julie
& Julia, 2009!) şi o poveste amuzantă,
în mare parte adevărată.
Haute Cuisine 2012 este inspirat
din povestea lui
Danièle Mazet-Delpeuch, prima
şi singura femeie care a gătit vreodată în bucătăria de la Palatul Élysée, în
perioada 1988-1990, atunci când preşedinte al Franţei era François
Mitterand (1916-1996).
Fiindcă nu are pretenţia de documentar,
personajul central se cheamă Hortense Laborie şi este adus pe ecran de Catherine Frot.
Cum liderul Franţei (interpretat de
scriitorul Jean
d'Ormesson) tânjea după preparate culinare care să-i amintească de copilărie, este
adusă doamna Laborie.
Singura
femeie din bucătăria prezidenţială, ea se loveşte de prejudecăţile şi de invidia
celor din subordine.
Foto deschidere: Protagoniştii din „Kon-Tiki” (2012)
*Din categoria „filme pe pâine”
☺ Drame
romantice de colectie (ediţia de Valentine’s Day)
Bine spus, o mostra de actorie de mare clasa. Maggie Smith este geniala!
RăspundețiȘtergereDin lista ta am vazut si mi-au placut foarte mult Lady in the Van, Trumbo si Woman in gold (si Helen Mirren joaca bine orice rol). Am mai vazut Joy si Spotlight da mi s-au parut mediocre.
In rest, m-ar mai tenta si altele, dar in ultima vreme nu prea am rabdare sa ma uit la filme... Culmea, nici la seriale si nici sa citesc :)). Sper sa revin "la normal".
Fără „normalul" ăsta ai mai mult timp de călătorii, de grădină, de familie, nu? Important e să îţi petreci timpul liber aşa cum te simţi tu mai bine...
ȘtergereReferitor la filmele de mai su, Woman in Gold mi s-a părut cumva sec; nu ştiu, i-a lipsit ceva, deşi povestea părea ofertantă.
Nici pe mine nu m-a încântat „Joy".
Dacă/când te apuci de vizionat, începe cu filmul franţuzesc despre mâncare (☺) sau cu cel de epocă, A Royal Affair.
Spor la... ce vrei tu!
Ioana