Traseu:
*Staţia
telecabină Babele – Cabana Babele – Vârful Jepii Mici – Complex Piatra Arsă –
sub Vârful Furnica – Cota
1400
După lupte seculare care au durat aşa, cam
două luni, am pus la cale prima ieşire înaltă din iarna 2017/2018.
Adi, cu bocanci noi
la purtător, decide că-i vremea de reînnoit colecţia de fotografii
din Bucegi.
Cum tocmai am aflat
că la Babele Cabana va mai fi închisă ceva vreme, am refăcut din mers planul cu
o cazare acolo şi cu două (mini)ture în două zile.
Ne facem de cap
într-o singură zi, care va să zică!
Data:
28 ianuarie 2018
În Gara Buşteni întorc
o secundă capul şi dau de Marian, pe care l-am cunoscut într-o tură de ospăţ ☺ organizată
de Fane în Bucureşti, acum un an şi jumătate.
Am petrecut
împreună timpul aşteptării telecabinei, în telecabină şi două secunde pe
platoul Bucegilor, de la Cabana
Babele (ÎNCHISĂ), la
Babele şi la Sfinx.
☺ Preţ telecabină Buşteni – Babele: 35 de lei / adult, o singură
cursă.
Statuia din Gara Buşteni şi inegalabila Cruce de pe
Caraiman (2291 m)
Valea
Jepilor, din staţia telecabinei Buşteni
Claia Mare şi Claia Mică
Marian avea ca
obiectiv (un antrenament pentru el) Vârful Omu (2505 / 2507 m). S-a oprit puţin
peste
Cerdac, din cauza unui vântuleţ de vreo sută de kilometri pe oră.
Tot românu’ se
năpusteşte aici (vara) - Cabana Babele (2206 m), Babele, Sfinxul, cu inserţii de
Padina şi Peştera (jos)
Vârful „Podu cu Florile” (Vârful Zănoaga Mare, 1788 m, dreapta sus); Cheile
Tătarului (dreapta), Lacul
Bolboci; Cheile
Zănoagei (spre stânga)
Cei trei crai de la... Bucureşti
Baba către Sfinx: „Ne-au cotropit ăştia liniştea!”
Vârful
Baba Mare (2292 m) şi Vârful/Releul
Coştila (2490 m)
Noi ne vedem de traseul
nostru, cu înconjurul platoului Bucegilor, pe margini şi pe mai puţin margini.
Din coborât ne
oprim în doilea stâlp de telecabină, deasupra Cabanei
Caraiman.
Pare cam monoton
teleleu-ul ăsta prin alb. Pare.
În schimb, e soare
şi cald-călduţ. Surpriză! nu îmi îngheaţă mâinile şi picioarele – sunt expertă
în asemenea fenomen, şi
nu strict la munte.
M-am întrecut în
câteva bolboroseli gen „de ce n-am încercat şi noi să cucerim Omu?” (asta până
să aflăm păţaniile lui Marian); „hai până la Cruce!”. Nu mi-au trecut în trei
miimi de secundă... că, de!, am corniţe de Taur!
Cică la Adi: „să nu
riscăm inutil”. Nu zău?! Ce-am făcut peste câteva ore cum se cheamă?!
Valea Jepilor
Unii cu telecabina, alţii...
Vârful
Furnica (în spate; 2103 m)
Buşteniul de la picioarele Văii Jepilor
Doamnelor şi domnilor, Cabana
Caraiman (2025 m)! În aceleaşi culori ca stânca...
Brâna
Mare a Caraimanului (traseu interzis iarna), spre Cruce – o dibuiţi?
Se vede că ne-am mutat (aaadică, am înaintat) un pic?
E clar că e al doilea stâlp de telecabină!? Să n-avem
vorbe...
Ceaţa dă bine în poze ☺
Vârful Jepii Mici (2143 m), pentru prima oară în faţa
ochilor astăzi
Agitaţie pe platou (poluare)
Vântul la Vârful Jepii Mici
Munţii
Baiului. Buşteni
Caraimanul şi a sa Cruce, Vârful Jepii Mici –
ăsta da răsfăţ!
Cornişe de zăpadă
Staţi calmi, le-am luat prin învăluire de departe.
Acela este Vârful Jepii Mici (2143 m), unul dintre obiectivele
vizate azi. Mai e doar un pas, nu?
Cabana Caraiman, pierdută în alb
Pe-o margine de stâncă - urmele
paşilor noştri
Simboluri de Bucegi: Vârful/Releul
Coştila (2490 m) şi Crucea
de pe Caraiman (2291 m)
Buuuun... bifat Vârful Jepii Mici (2143 m). Nu ninge,
doar şi-a scos vântul de platou colţii!
Undeva în spate, Castelul Cantacuzino, Buşteni
Poiana
Stânii şi Sinaia
Traseul Jepii Mari. În prim-plan, în Şaua Urlătorilor, un stâlp al
funicularului care transporta lemne de pe munte către Fabrica de hârtie din
Buşteni, inaugurată în 1882.
☺ În 1910, frații Karl şi Samuel Schiel au ridicat un punct intermediar pe acest traseu: Cantonul
Jepi (Cantonul Schiel), la 1960 m altitudine.
Cândva, era un teleschi. Mai există ceva care se
păstrează???
Mostră de vânt la Vârful Jepii Mici ai Bucegilor. În „vale”, Claia Mare (Vârful Clăii), 1863 m
altitudine.
Ne oprim la
Complexul Piatra Arsă (1950 m) pentru hidratare şi niţeluş de căldură.
Până atunci, mai
stăm la poveşti cu Babele, Furnica, Caraimanul, Crucea şi Coştila, ne mai
întoarcem către vârful pe care tocmai am călcat.
Pictăm
(şi) pe zăpadă „poveştile mele” –
varianta
de toamnă o găsiţi aici.
Cea mai mare rezervaţie de jnepeni din Bucegi. În care unii găsesc de cuviinţă să pornească
motoarele.
Deci: Haideţi să vă
povestesc ce vedeţi mai jos.
Cum foamea de
zăpadă proaspătă / neatinsă m-a atins undeva la creieraş, ce mi-am zis cam pe
acolo pe unde sunt scările la Piatra Arsă – alea care se văd vara? S-o iau pe
marginea-marginilor, ca să simt din plin albul. L-am simţit, cu un picior
înfipt (da’ înfipt bine) în zăpadă. N-am cum să-l dau afară – îl aştept de Adi
să îşi termine capodoperele fotografice. ☺ Că doar alea-s de bază...
Nu semăna (încă) a aventură... Doar a „bye, bye, Piatra Arsă!”
Releul de pe Furnica; mai departe de el, Cota 2000
Zoom Vârful Jepii Mari (2071 m)
La
fel ca în 2015, dezbatem problema urcării Vârfului Furnica (2103 m sus), şi cu gândul la tura
din noiembrie, când ne-am cocoţat acolo – pe vânt năprasnic şi gheţuş
dedesubt – cam... degeaba, în ideea de a prinde un mijloc de transport pe
cablu, ca să nu ne prindă noaptea.
Nu e cazul de
noapte astăzi, tânjeam eu la „senzaţia
de telescaun”, la 2000 de metri altitudine.
În drumul Piatra
Arsă (1950 m) – Cota 2000, rămâne că nu. Nu telescaun
de la Cota 2000, că nu-i urgie pe-afară. Dimpotrivă.
Sub Vârful Furnica,
îl rog pe Adi să tragă un cadru cu indicatorul spre Cota 1400. Şi ce scrie
acolo? (deşi îmi aminteam de acum trei ani, când m-au dus paşii aici ultima
oară în perioada hibernală) INTERZIS IARNA!
Nu-i nimeni nebun
să pună avertismente d-astea fără măcar un motiv.
Mi se aprind nişte
beculeţe; totuşi, îmi tot revine în minte faptul că am trecut în siguranţă altă
dată IARNA (de fapt, în două dăţi mari şi late) pe sub Furnica, pe drumul de vară.
Şi Adi la fel, însă
cu alte ocazii.
De fiecare dată, în
cazul ambilor, zăpada avea cu totul altă consistenţă: afânată, moale, de înotat prin ea, NU îngheţată / întărită
în destule locuri.
De ce să risc fără
rost?
„De ce nu urcăm
noi Furnica?” încerc o ultimă
variantă salvatoare. De acolo, de la Cota 2000, începe drumul de iarnă, în siguranţă.
„Hai, că merge
şi pe aici!” sună îndemnul
lui Adi.
Am parcurs brâne de
toate felurile, m-am jucat pe
nemarcate – dar iarna-i periculos al naibii, chiar şi pe potecile „de
pantofari” vara!
Orice pas poate
însemna alunecare... şi, chiar dacă golul pare departe, e atââât de milimetric
atunci când prinzi viteză...!!!
INTERZIS
IARNA îl simţi mai ales când ai
de trecut într-o veselie peste curbe de nivel (cu hăul pe care îl
întrezăreşti).
Am străbătut cam
jumătate, să zic, din prima curbă de nivel. Un picior sus, unul jos – exact cum
nu îmi place mie. Zăpada e OK-iuţ, porţiunile semi-îngheţate sunt de trecut, cu
grijă şi cu beţele de trekking înfipte în zăpadă ca să stai cu febra musculară
o săptămână după.
Îmi bate inima a
pericol, înaintez cu miliarde de precauţii. Da’ când intrăm, vizavi de Furnica,
într-o porţiune cu umbră, vânt îngheţat şi vitezos, de dat lacrimile...
cu zăpada vânturată care se vedea CEAŢĂ, e de zis STOP!
Adi (se face că) mă
înţelege. Că, pur şi simplu, nu mai vreau şi nu mai pot... Că e psihic, că e
ne-psihic, GATA!
Nu răzbate din fotografii,
da’ credeţi-mă pe cuvânt: era un vââââânt...!!! Începem cu cel mai slab. ☺
Piciorul Pietrei Arse
În calea întoarsă
către Furnica în sus, întâlnim doi băieţi cu schiuri de tură. Atât; altă treabă
n-avem.
Următoarea
întâlnire e... cu Marian. Îi spun(em) ce şi cum, că eu vreau să mă întorc, să urc
Furnica (e un muuuunte ăsta, mai mare dragul!), să cobor cu telescaunul
sau pe drumul de iarnă.
Marian şi Adi fac
front comun să mai fac o dată cale-ntoarsă, adică înainte spre Cota 1400.
Îmi expun temerile
cu interzis iarna, cu alunecatul, cu
echipamentul tehnic pe care nu-l am în dotare – eu am venit la plimbareeeee
albă. Ei mă iau cu „avem noi grijă” plus „învingerea limitelor”. Mmmmm... asta
nu e limită, e risc! Şi ceva inconştienţă, că
accept / mă iau după ei.
Dacă doi oameni îi
dau a convingere că „merge”... hai!, cu toate sufletele îndoite. N-am colţari,
şi ei ştiu asta – am venit pentru tură plimbăreaţă, nu pentru una cu adrenalină (ne)controlată cu nemiluita.
Piciorul
Pietrei Arse şi Piatra
Mare, în fundal
Sinaia şi Cotele 1400 şi 1500
A răsărit Luna!
Pe sub staţia telecabinei de la Cota 2000
Nu s-a lăsat cu atacuri
stupide de panică, doar cu inima în gât.
Eu una, orice mi-ar
spune oricine, nu mă mai aventurez aşa...
Mulţumesc, Adi şi
Marian, că aţi săpat urme, ca să pot să trec!
Mulţumesc, Adi şi
Marian, că aţi ţinut paravan în stânga mea!
Continuarea, după
cele o mie de curbe de nivel, a fost – în majoritate – pe pârtii de schi şi
snowboard – adică, atenţie la viteză!
Piatra Turcului
Vârful
cu Dor (2030 m)
Piatra Turcului, de (mai) jos
Ultima parte spre
„1400” e prin pădure.
Apoi, din
deschiderea pădurii, cam de pe când trecem pe bandă
roşie, mi-am retrezit amintiri cu Stâna
Târle (1578 m).
Cota 1400
Releul de la Cota 1500
La întoarcere, un
pic (doar un pic!) storşi, ne-am bazat pe sfânta telecabină. Constat că nu mi-e
cunoscut nici traseul, nici locul de sosire – nu m-am folosit în viaţa mea de
ruta asta ajutătoare de
la Cota 1400 până în Sinaia sau invers! De la 1400 la 2000, da.
Cu câteva minute
înainte, afacerea privată cu telegondola Cota 1400 – Sinaia (de fapt, jumătatea
drumului Cabana Schiori – Sinaia), preţ 20 de lei / adult, o singură
cursă, a REFUZAT să se îmbogăţească.
Un nene mai că a
ţipat la noi că ultimul bilet se vinde la 5 fără zece (era cam fără şapte
minute ☺), tanti de la casierie nu avea să ne dea restul şi i se închisese
POS-ul. Pagubă-n ciuperci! Telecabina (de stat), care avea anunţat programul
ultimei curse la 16:45 ne-a primit, şi mai IEFTIN!
☺ Preţ telecabină Cota 1400 – Sinaia: 15 lei / adult, o singură
cursă.
Apus în Sinaia
Am continuat
poveştile cu Marian în trenul spre Gara de Nord şi... în metroul spre Berceni.
Măcar în poveşti să fiu (fim) în Alpi şi la înălţimile ameţitoare ale
gheţarilor...!
INDICATOARE.
Altitudini, durată
☺ Nemarcat: Staţie telecabină Babele (2290 m) – Vârful Jepii Mici (2143 m) aproximativ 2 ore
☺ Parţial nemarcat şi bandă galbenă: Vârful
Jepii Mici – Complex Piatra Arsă (1950 m) 1 oră
☺ Bandă galbenă Complex Piatra Arsă – sub Vârful Furnica 45 de
minute
☺ Bandă galbenă şi bandă roşie: sub Vârful Furnica – Cota 1400 aprovimativ
3 ore (cu pauze, mai ales dus-întorsul)
!!!
ATENŢIE! Traseul „sub Vârful Furnica” – Cota 1400 este interzis iarna!!!
În afara
pericolului de alunecare şi cădere în gol, există pericol de avalanşă!
TOTAL:
7 ore (inclusiv
pauze mici şi pauza de masă de la Piatra Arsă)
Distanţa
străbătută: 16 kilometri.
SURSE DE
APĂ (iarna):
Din
termos şi la Cabana/Complexul Piatra Arsă.
Super poze, super povestea :) Aproape am retrait odata cu imaginile si povestirea, propia poveste de care cu siguranta va amintiti, pentru ca am comentat candva despre aceasta. Parte din acest traseu l-am facut si eu singur, intr-un inceput de iarna. Articolul "Singur pe inaltimi de Sf. Andrei"
RăspundețiȘtergereF E L I C I T A R I si toate cele bune !
Mulţumim!
ȘtergereAm văzut articolul - de Sf. Andrei era mai puţină zăpadă decât am prins noi, mai ales la înălţimi mai joase :)
http://www.cain.ro/singur-pe-inaltimi-de-sf-andrei/
RăspundețiȘtergereFelicitări pentru traseu! A fost mai lung decât al nostru :)
ȘtergereMultumesc mult ! Ma bucura sa stiu ca v-ati aruncat o privire peste toate acele poze si pvestire. :)
ȘtergereFoarte frumos! Am parcurs și eu o data traseul pe sub furnica pe zăpada (nu chiar atât de multă totuși!); a fost prima și ultima😂
RăspundețiȘtergereE periculos bine traseul acela pe zăpadă îngheţată - pe mine asta m-a deranjat şi... descurajat.
ȘtergereÎn 2015, când era zăpadă cu tonele, parcă nu am simţit "inima în gât"... dar poate că eram şi în gaşcă mare...
http://la-povestile-mele.blogspot.ro/2015/03/drumetii-montane-in-bucegi-iarna.html#more
Ioana
Pe asta o ratasem! Dar mi s-a facut cam frig!
RăspundețiȘtergereFelicitari pentru astfel de drumetii!
Pozele sunt superbe!
O seara minunata si un weekend la fel!
N-a fost (chiar) frig - şi o spune cineva care are probleme la frig :) mai ales în zonele periferice.
ȘtergereDe data asta, soarele şi-a făcut datoria.
Mulţumim pentru aprecieri şi un weekend minunat!
Am făcut acest traseu în vara anului 1958 și in vara anului 1962...Aveam 15, respectiv, 19 ani...M-ați întors în timp și vă mulțumesc!
RăspundețiȘtergereOooo, ce amintiri...! Aţi riscat iarna pe traseul de vară?
ȘtergereInconstienta!!!Să pleci iarna pe munte total nepregătit ca"am plecat la plimbare pe zăpadă"... Hm... Am vazut aici doar lipsa minime pregătiri montane cu pretenții de muntomani!Bai fraților, dacă voi sunteti inconștienți măcar nu mai spuneti și altora!
RăspundețiȘtergereTocmai, că am spus... să nu facă şi alţii ca mine...
Ștergere