miercuri, 20 iunie 2018

Operatiunea Geoagiu – Muntii Apuseni: Mai mult decat spectacol la Cascada Clocota





V-aţi pus în bagaj costumul de baie? Sigur, ce-ntrebare!, doar aţi venit într-o stațiune balneoclimaterică.
Luaţi-l cu voi în plimbarea de azi, că e caz de bălăăăceaaaaalăăăă!!!

Avem de-a face cu aceiaşi Munţi Metaliferi (grupă a Munţilor Apuseni) pe care i-am încercat astăzi pe creasta Cheilor Madei şi sub pământ, în Peştera Zidită.



Data: 14 aprilie 2018
Cazare: în Geoagiu-Băi

Cascada Clocota se prezintă ca una dintre atracţiile principale din staţiunea Geoagiu-Băi. Şi e (părere subiectivă) unul dintre cele mai spectaculoase - fascinante - încântătoare - fermecătoare - de poveste locuri unde poţi ajunge în România. O cădere de apă „mult mai frumoasă decât Bigăr”, aşa cum se exprima cineva. De parcă Bigărul n-ar fi supra-supra-evaluat... of, tot nu înţelege lumea că nu celebrul brand National Geographic a declarat Cascada Bigăr „cea mai frumoasă/impresionantă din lume”, ci site-ul The World Geography (2013).



Revenind la Cascada Clocota, mai punem o bilă albă în desagă, fiindcă beneficiază de o particularitate de invidiat: nu îngheaţă niciodată. Fiindcă e construită din apă termală. Simplu.
În termeni (relativ) ştiinţifici, sună aşa: apa Clocotei colectează 16 izvoare termominerale.

Cum e iarna, învăluită în aburi? La propriu? Nebunie, spectacol... şi mai scotociţi voi după superlative. Cel mai bine e să fiţi la locul faptei. Şi-atunci să vă mai văd că ziceţi ceva!


Cum ajungi la Cascada Clocota?

O găsim în sud-estul stațiunii Geoagiu-Băi.



Ne putem înfiinţa în dreptul ei în două moduri:
- în coborâre uşoară, pe o străduță îngustă, din centrul stațiunii (10-15 minute), conform indicatorului de acolo. Aşteptaţi-vă la asfalt doar la începutul drumeţiei.
Aceasta a fost varianta aleasă de noi.

- tot în coborâre, pe o potecă din drumul ce duce spre orașul Geoagiu (faceţi 40 de minute).


Unic în România

Clocota este una dintre cele două cascade termale unice în România. Cealaltă o întâlniţi la Topliţa. Ambele se numără printre puținele de acest fel din lume.

Cascada Clocota se formează pe râul cu același nume.
Râul Clocota colectează 16 izvoare termominerale din zonă şi, astfel, apare minunea.
Dacă v-aţi născut în zodia norocului, o să vedeţi cum mişună pe acolo salamandre.



Apa se împiedică de rădăcini şi de tot soiul de vegetație, în căderea ei zgomotoasă de aproximativ 20 de metri. O fi ea pitică, da-i voinică şi din cale-afară de chipeşă.
Mai precis, aspectul unic al Cascadei Clocota îl datorăm unor aşa-zise falduri, create pe înălțimea căderii de apă și acoperite cu mușchi și plante atârnătoare (curgătoare).
Faldurile sunt, de fapt, rădăcinile unor copaci căzuți, spălate de ape, care s-au amestecat cu depunerile de tufuri calcaroase (tuful este rocă sedimentară poroasă).

Iarna, pe ger, Cascada Clocota este acoperită de gheaţă, sub care curge apa termală. Aceasta este explicaţia producerii unor aburi de poveste. Dacă, dimineaţa, sunt şi razele soarelui prin preajmă, se creează un fenomen rar. Şi e cu atât mai preţios deoarece se produce pentru o scurtă perioadă.
(foto: Lucian Ignat)













Senzaţii tari

N-am scotocit Internetul înainte, ca să nu-mi stric surpriza. Nu ştiu la ce mă aşteptam, da’ prima senzaţie a fost cu adevărat emoţie şi surprindere: „Ce mare e!”



Înainte de tradiţionalele fotografii de grup, m-a luat o aventură pe dinainte.
Trebuia să uit eu cumva de calvarul cuptorului inimaginabil de aprilie. Cu juma’ de lună în urmă ne înfundam în nămeţi, remember?!
Habar n-aveam unde se duceau Mery şi Vasile, hop şi eu după ei! Şi m-am înfiinţat fix sub perdeaua cascadei.
Filmuleţ: Mery admira una dintre perdelele cascadei, aşa că s-a trezit luată pe sus de Vasile – mă rog, trasă la deal –, ca s-o simtă pe viu. Aşa am făcut şi eu o baie de baie, uitând că picioarele-mi sunt dotate doar cu ghete muntoase (nu încălţăminte înaltă) şi trecând peste... şamponul colorant din păr.


În spatele perdelei de apă s-a format o mică grotă




 













 


Bocancii i-am uscat la soare – e bun la ceva, până la urmă, domnul Soare, c-o fost tare rapidă operaţiunea!


!!! Nu se percepe TAXĂ DE VIZITARE la Cascada Colocota!
Atenţie la vipere!!!

Clipul Cheile Madei – Peştera Zidită – Cascada Clocota îl găsiţi AICI.


DISTANŢE până în staţiunea Geoagiu-Băi:
*Din oraşul de reşedinţă Geoagiu – 6 km;
*Din Orăştie – 18 km;
*Din Deva – 46 km;
*Din Timişoara – aproximativ 200 km;
*Din Bucureşti – aproximativ 375 km.


Vă trimit la daci şi la romani în „numărul viitor”.


NOTĂ: Fotografiile sunt realizate, în colaborare, de Liviu, Mircea C., Tibi, Ramona şi Ioan Joldeş.

Alături de Călin, la o şuetă pe marginea cascadei – credeţi-mă pe cuvânt!


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

5 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Nu, acolo nu.
      Dar un pic mai devreme de Cascadă am văzut, în Cheile Madei - http://la-povestile-mele.blogspot.ro/2018/05/operatiunea-geoagiu-muntii-apuseni.html

      Ștergere
  2. Am fost in anul 2015 sfârșit de iunie la Hotel Germisara Geoagiu Băi 14 zile pentru tratament hernie de disc! După tratament dimineata incepand cu ora 9.00-9.30 nu aveam ce face decat sa vizitez împrejurimile... printre altele am aflat dupa 2 zile si de Cascada Clocota! Am luat-o prin stațiune pe o străduță care cobora cam 10% diferenta de nivel , dupa se face o curba la dreapta pe lângă o grădină cu pomi fructiferi a unui localnic si se termina grădinile și apare o porțiune plată cu pășune și câțiva pomi fructiferi gen peri si corcoduș . În poiebita cu pășune erau foarte multe floricele de pășune... Mai departe treci o vale si undeva on dreapta dupa cam 30 minute apare cascada ... Cand am ajuns prima dată curgea apa prin cascadă am facut poze , calcarul care se depune ceva aparte.. are ceva de genul in lateral sub o limbă de cădere de apa un fel de scorbură mica nicidecum grotă. Peste calcarul din cascada sunt si ceva licheni si ceva vegetație curgătoare. O nota cam 7 din 10 . La câteva zile venind si sotia cu băiețelul meu la Geoagiu Băi am zis sa mergem sa vedem împreună Cascada! Eu aratandu-i pozele pe camera fotografică am zis ca vrem sa mergem. Zis si facut ! Cand am ajuns la Cascada apa nu mai era curgea un firicel subtire cam 20% din debit! Nimic spectaculos! Am întrebat un cioban cu câteva oi de pe pasiunea din apropiere si ne-a spus că apa întâi trece dupa amiaza pe la hotelurile din stațiune in special Germisara si noaptea sau in anumite zile cand se schimba apa in bazineke interioare ale hotelurilor atunci debitul din Cascada este mai mare! Deci daca ai noroc prinzi cădere de apa la Cascada Clocota daca nu ai noroc nu vezi nimic!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu una ştiu că debitul cascadelor depinde de precipitaţii - mai mare când pliuă / topirea zăpezilor, mai scăzută în perioadele secetoase.
      Ce spuneţi e că există ţevi (?) sau ceva de genul care alimenează cascada...!!?

      Ștergere
    2. Probabil tevile nu alimentează ele cascada, ci sunt conectate la apa izvoarelor dinainte de cascadă, din care trag hotelurile.. deci pot seca suvoiul cascadei

      Ștergere