luni, 19 ianuarie 2015

Un strop de magie - Magic in the Moonlight (2014, cu Colin Firth) şi St. Vincent (2014, cu Bill Murray)



„Avem nevoie de iluzii că să trăim.”
Avem nevoie de deschidere către lume, de un strop de optimism. De o picătură de magie!

„Poate că lumea are sau nu un sens, dar nu e totală fără puţină magie.”
(ambele citate sunt din „Magic in the Moonlight”)

Cam ăsta ar fi motto-ul acestui grupaj de filme – o nouă RETROSPECTIVĂ – lungmetrajele au avut prioritate în perioada aceasta a Globului de Aur, a apropierii Oscarurilor (22 februarie) şi a aşteptării noilor episoade din SERIALELE pe care le urmăresc (Top 2014).


Magic in the Moonlight nu are premii speciale, în timp ce St. Vincent a marcat două nominalizări la Globul de Aur 2015 – pentru cea mai bună comedie/muzical şi Bill Murray.

Magic in the Moonlight şi St. Vincent au fost, în mare, apreciate de criticii de film – asta pentru că ştiu că mulţi sunt interesaţi de COTAŢII şi toate cele; pentru mine, contează mult POVESTEA şi cu ce rămân în urma vizionării – pentru mine asta înseamnă film/serial BUN.

Spun aşa: Magic in the Moonlight şi St. Vincent au MAGIE. Cel puţin mie asta mi-au transmis...!

Notă – deşi am tot spus-o:
„Notele” de pe imdb nu sunt relevante – oricine poate intra să îşi facă un cont, apoi să voteze după cum îl taie căpşorul, cum vrea – în funcţie de actori, de ideea că nu înghite filmele de dragoste ori de acţiune, poate vota la mişto etc.
Dacă nu mă ţine curiozitatea şi caut rating-uri, dau la mult mai  obiectivele rottentomatoes şi allmovie, de exemplu.

Ca să închei introducerea, şi Magic in the Moonlight, şi St. Vincent sunt filme DE VACANŢĂ, numa’ bune pentru relaxare.


MAGIC IN THE MOONLIGHT (2014) – Magie în lumina lunii

Mi-era dor de şarmul şi de ironiile (scrise ale) lui Woody AllenMagic in the Moonlight e unul dintre puţinele filme ale lui Allen în care acesta nu apare.
Asta spre deosebire de Fading Gigolo, unde nu este scenarist sau regizor, dar este actor cu normă întreagă!

Match Point (2005, cu Scarlett Johansson), The Purple Rose of Cairo/Trandafirul roşu din Cairo (1985, cu Mia Farrow şi Jeff Daniels) şi Midnight in Paris/Miezul nopţii în Paris (2011, cu Marion Cotillard, Owen Wilson, Rachel McAdams, Michael Sheen – Masters of Sex, printre alţii) sunt numai trei dintre dramele/comediile romantice ale lui Woody Allen care mi-a lăsat o amprentă puternică.
N-am văzut toate realizările lui Allen; ultimele două de mai sus sunt şi cu... magie. Ceea ce ne duce la...


POVESTEA MAGICĂ

Suntem în anii ’20. Stanley (Colin Firth) este un cunoscut magician.


„Ştiinţa”, „exactul” sunt cuvinte de ordine în viaţa lui calculată. De multe ori, englezul – care pe scenă se deghizează în chinez – a dat în vileag numeroase persoane care se dădeau drept medium.
Dar nimeni nu-i perfect! Aflat faţă în faţă cu spiritista Sophie (Emma Stone), Stanley nu prea are replică. Atât în plan... profesional, cât şi personal.
Relaţia dintre cei doi este urmărită în ton comic, încărcat de, da! - cuvântul de ordine azi la mine - MAGIE. Din orice punct de vedere ai privi magia asta. Ca ŞTIINŢĂ şi ca sentimente.

Colin Firth nu e nici pe departe „drăguţul nefericit” din Hope Springs 2003 – în Magic in the Moonlight e un încrezut şi jumătate, care le ştie pe toate.

Personajul Stanley e fericit doar cu munca lui; altfel, nu prea ştie să trăiască... magia.

Nu lipsesc din Magic in the Moonlight întorsăturile de situaţie – chiar dacă nu sunt foarte pronunţate.

OK, OK, nu săriţi! Nu spun că Magic in the Moonlight m-a lăsat cu gura căscată vreo cinci minute.


Woody Allen nu a scris cel mai bun scenariu al său – a conceput unul agreabil, fără dureri de cap.
O comedie romantică de după-amiază, dacă vreţi un clişeu.


Emma Stone tocmai a fost nominalizată la Oscar 2015 pentru rolul din Birdman/Omul pasăre.
Eu m-am îndrăgostit de ochii ei mari, albaştri (şi de farmecul ei de vulpiţă) în Easy A/Păcătoasa (2010) şi The Help/Culoarea sentimentelor (2011).

Emma Stone a declarat că Diane Keaton (multă vreme interpreta favorită a lui Woody Allen în filmele lui şi iubita acestuia în anii ’70) a avut o influenţă majoră în cariera sa de actriţă.


  Marcia Gay Harden (mama lui Sophie în film) a jucat recent în serialul Trophy Wife, în filmul You’re Not You şi a avut un rol important în The Newsroom.




Nu sunt fan al muzicii în general – însă filmele lui Woody Allen au o coloană sonoră pe care nu am cum să nu o apreciez. Aşa cum, referitor la muzică, finalul Six Feet Under mi-a rămas fixat şi datorită melodiei „Breathe Me” a Siei.
*Puteţi vedea aici ce melodii sunt în Magic in the Moonlight.


ST. VINCENT (2014) – Sf. Vincent

Ha-ha-ha!!! Ce mai sfânt!
De unde atâta MAGIE aici?!

Să vedem: Vincent (Bill Murray; s-a zvonit la un moment dat că Jack Nicholson ar fi interpretul principal) bea şi fumează pe rupte, joacă la pariuri – curse de cai. Iar situaţia financiară i se apropie de dezastru.
Vincent, decorat în urma Războiului din Vietnam, este singur şi singuratic, nu vrea sub nicio formă să aibă de-a face cu lumea - lui Billy Murray îi vine perfect rolul!

Vincent este vizitat constant de rusoiaca Daka (Naomi Watts).
Relaţia pe care omul o dezvoltă cu Oliver, băiatul de 12 ani al noii vecine (Melissa McCarthy - Gilmore Girls!), nu-l transformă pe Vincent peste noapte – copilul este dus în baruri şi la curse, pentru pariurile dădacei lui!
Vincent nu are parte nici de transformarea radicală din basme - ajunge să accepte prezenţa oamenilor în viaţa lui – bine, a anumitor oameni.

Chiar dacă, la bază, este comedie, accentele de dramă veritabilă nu se ascund deloc în St. Vincent.

Spre final, vine şi explicaţia titlului.


În 2011, scenariul de la St. Vincent figura pe „lista neagră” (black list) de la Hollywood – aflaţi aici despre ce este vorba.
St. Vincent are ceva din cartea şi filmul About a Boy (şi serialul About a Boy), fără a fi copy/paste. Are doar aceeaşi – ia ghiciţi! – MAGIE. A prieteniei.


Faptul că băiatul are parte de un „tratament de excludere la şcoală”, scena bătăii între puşti, modul cum se ajută unul pe altul protagoniştii – aici mi-a sclipit beculeţul a About a Boy.

Atunci când a primit scenariul St. Vincent, Naomi Watts a crezut că rolul ei va fi acela al mamei lui Oliver – care s-ar fi potrivit mai bine personalităţii ei.

Jaeden Lieberher (Oliver) s-a aflat în St. Vincent la debutul în lungmetraj.


PREMII

Despre Globul de Aur am pomenit în deschidere.
În plus, Naomi Watts are o nominalizare la Screen Actors Guild Awards – premiile, pe 25 ianuarie.


*Alte retrospective/grupaje pe blog:






Related Posts Plugin for

WordPress, Blogger...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu