Cuvânt
înainte
Am tot scris, pe unde m-a apucat oful,
despre nebunia la propriu de la CFR.
Am mai aruncat nişte ţâfnoşenii la finalul materialelor.
Dar paharul dă de mult pe dinafară şi
face poc-poc-poc. Şi nicio secundă a bine.
A ajuns la os şi dincolo de el.
A ajuns la os şi dincolo de el.
Din an în an, situaţiunea se
înrăutăţeşte weekend de weekend – nu am
habar ce-i în cursul săptămânii.
Şi dă semne că o va mai lua la vale
muuult timp.
Mda... atâta timp cât ai nevoie de un
mijloc de transport să te ducă acasă, înduri, nu? Da’ de ce?!?!?!
Prolog. Experienţe CFR... la limită
Am început să mă revolt de la povestea turei de Valea Albă 2015.
Am continuat cu Piatra Mică şi întârzierile-capcană.
M-au încercat mici nervi la întoarcerea
din aventura cu apă muuuuultă din Horoabe.
Am încercat să fiu zen după o Portiţă de Caraiman şi Jepii Mici în
coborâre.
Aerul condiţionat care m-a răcit zdravăn în
tura din Serbia? De trecut la catastif!
Cel mai cel a fost la îngrămădeala
cauzată de o defecţiune tehnică – călătoria gen sardele de la Sinaia la
Bucureşti!
Despre cum am fost nevoiţi să circulăm
„cu naşul”, după Brâna Coştilei şi naiscai văi am pomenit ceva mai jos.
Cu sau fără loc? Fără sau cu loc? Aşa a
ţinut-o 15 minute o doamnă de la casă, înaintea plecării spre Vârful Negoiu.
Mega-întârzierile după Valea Albă nr. 2? Sunt şi ele la
dosar!
De foarte puţin timp, m-am pârlit şi la
dus. Bucureşti – Buşteni.
Acum un an, nici gând să fie vreo
problemă la biletele de dimineaţă, la primul tren spre Valea Prahovei. Veneai
cu 10-15-20 de minute înainte de plecarea trenului, luai un pic de coadă în
spinare şi te alegeai cu bilete. Cu loc. Nu tu problemă.
Acum un an, au început problemele la
întoarcere – nu mai dau bilete la casă nici cu „loc în picioare” şi trebuie să
„te descurci” (vorba lu’ tanti de la ghişeu de la aterizarea de pe BMC). Naşul şi şpaga lui să trăiască! Ufff,
ahhhh şi vaaaai!
Acum-acum, în prezent, avem problem-ul
şi la dus, şi la întors.
Cum
ar veni:
Iei loc în picioare două ore (la InterRegio),
după aia te bagi pe traseu nişte ore bune, la bătut cărări şi cocoţ pe stânci,
dacă şi cât de ţine – că, de!, ai venit să te eliberezi de nişte demoni pe
munte. Apoi, ca pedeapsă că te-ai simţit bine, iei iar „poziţia picioare”. Ce
zici, te ţine?!
Ce plăcere mai ai să pleci la munte şi
PE munte cu gândul că nenii ceferişti îţi taie picioarele cum îi taie pe ei
capu’?! Mai bine nu te gândeşti şi vezi tu dacă în Gara de Nord a Capitalei mai
simţi ceva... (Eu una ştiu ce simt, de fiecare dată mai acut: nişte înjurături
strong.)
Intrigă
Aventuri CFR în ultima lună. Puţine, multe,
nu ştiu, da’ intense bine.
☺ 29 iulie 2018, duminică
Întoarcere de la Câmpina, tren Regio.
Se făcea că eram câte două (2!) persoane
pe fiecare treaptă a scării în fiecare vagon cu etaj al trenului. O înghesuială
şi lipsă de aer cum alta nu-i! Era personal,
cică să-l scuzăm.
☺ 4 august 2018, sâmbătă
Prima zi, peste 25 de kilometri la bord,
pe potecile din jurul Buşteniului şi în oraş.
A doua, zi, tură solicitantă, cu urcare
prin vale până pe la 2400 m şi coborâre abruptă.
Ne-am încardat în timp bunicel, în aşa
fel încât să nu stăm în ultimul tren.
Primul de la sosirea în gară era un InterRegio. Unde, teoretic, ţi se rezervă
un loc PE SCAUN. Că de aia plăteşti mai mult ca la Regio.
Aşa cum spuneam mai sus, de vreun an (citiţi aici o poveste SF, dacă n-ar
fi adevărată), domnii şi doamnele au hotătât ei cu capul lor varză să nu mai
emită/vândă bilete la ultimele trenuri spre Bucureşti.
Acuma, să nu ne plângeam prea tare ☺ că bate la
ochi. ☺ Am prins un
„loc în picioare” destul de... aerisit, împreună cu Floriana. Mă tăiau tălpile, mă prăbuşeam din picioare,
aşa că am luat loc. Pe troler. ☺
„Naşul” l-am plătit cum se cade, am zis
noi. Însă el a mai cerut 10 lei peste. ☺ ☺ ☺ Poveste adevărată.
☺ 12 august 2018, duminică
Tură de plimbare la Tamina, că atât mă
ţineau forţele, după o tură amânată la Mălăieşti pe probleme de sănătate.
L-am rugat pe Adi să facem rezervări de
seara „la ultimul tren”, pentru siguranţă. S-a lăsat înduplecat abia dimineaţă
să punem mâna din timp pe bilete, în trenul spre Predeal, la taclale cu alţi
păţiţi.
Încă de la ora 9:00, la ultimele trenuri
înspre Bucureşti nu se mai vindeau bilete! A dat norocul peste nou la antepenultimul.
Serios?! Am
ajuns să ne bucurăm că am prins loc pe scaun(e)!? Că nu mai tre’ să ne
tocmim cu naşul?!
Vrei discreţie (ca să nu zic intimitate)
minimă? Naşpa! Un’ te crezi?! Ieşti cumva buricu’ pământului? Tu aţipeşti şi te
trezeşti cum/când alţii povestesc toate cele fix în nasul tău. În sens
propriu-propriu. Asta dacă te-a lovit bafta chioară să prinzi un loc pe scaun –
achiziţionat de o mie de zile; că, de!, tu ştii fix când te taie picioarele de
munte şi când te întorci în gară.
Rişti, aşadar, cu nişte zile bune
înainte, iei matale bilet regulamentar,
şi mai stai şi jos, pe un scaun aşa cum e el – mai fuge câte o pernuţă, da’ tu
să fii mega-mulţumit că ai loc, în timp ce culoarul e full-full-full.
Nu contează cum o să fie
vremea sau cum o să te simţi, bilet (loc) să ai!!!
☺ 17-18 august 2018, vineri-sâmbătă
Unu. Aflu târziu că plec spre munte, la
o întâlnire cu nişte prieteni din capătul celălalt al ţării. Vineri după-amiază
şi seara nu le merge site-ul.
Doi. Merg eu în gară, pierd două ore
aiurea pe drum, de la 9 (21) la 11 (23). Şiiiii... ştiţi ce? Nu mai sunt bilete
☺. Şi alea care
erau erau, evident, „fără loc”.
„Nu
mai am bilete, dar vă dau, totuşi, unul.”
„Fără
loc?”
Zâmbeşte.
Evident că fără loc! Mă cred în
Elveţia?!
Respir uşurată. Am bilet!
Trei. Trenul e tras la linie. Merg,
merg, merg, numai clasa I. O fi o greşeală. Nu-i! Îi un singur vagon de clasa a II-a, şi ăla prăpădit. Suntem la un tren de Valea Prahovei, în weekend, sâmbăta!
Am o discuţie amicală cu „naşul”: De ce?
Apăi, cică e o excepţie că-s patru vagoane, trenul ăsta pleca de obicei cu două
vagoane (!!! tren care trece pe Valea Prahovei, în weekend, repet!). Mdaaa,
acu-s trei vagoane de clasa I, pline cu copii de tabără, „care au plătit”.
*Fără să ştiu care-i treaba / cum arată
clasa I, m-am aşezat pe un scaun, printre copii – locurile nu erau unul în
spatele altuia, că m-aş fi prins să e mai mare. „Naşul” m-a avertizat că nu stau
bine şi că diferenţa de clasă e de 29 lei – „dar
nu vă garantez locul”.
Am zbughit-o, evident.
În compartimentul în faţa căruia m-am
plasat, a fost o secundă un loc
liber; dacă n-am fost pe fază (de nervi!), s-a înfipt cineva – tot fără bilet,
credeţi-mă pe cuvânt – în el. Şi locul ăla nu a fost revendicat de nimeni până
la Buşteni cel puţin. Păi, de ce nu l-au vândut („cu loc”)? Păi, de de-aia!
☺ Ştii că ai
cerere mare în weekend pe Valea Prahovei? Pui şi scoţi! Suplimentezi!
Dezasamblezi / asamblezi vagoane
suplimentare în Braşov, de exemplu, în cazul în care trenul merge hăt departe
ori vine de la mama naibii.
Da, şi n-ar strica o mutare în Braşovul atât de aproape de
orice munte şi cu Tâmpa la jumătate de pas! Tot visez eu la asta de mai bine de
20 de ani!
Alternative încercate
☺ De două ori o experienţă cu Astra, tren privat – un vagon-cuşetă transformat în unul aşa-zis normal, înghesuială maximă
în compartimente pe scăunele, fără spaţii pentru picioare (genunchii la piept!... pe-aproape). Vagonul are o singură intrare: buluc
la urcare, buluc pe culoar, coşmar pentru cine are loc în capătul trenului.
Bine, în cele două cazuri, nu ne grăbeam
cu traseul cu noaptea-n cap.
☺ Personalul
- Regio, de la Braşov, unde se formează – l-am încercat la întoarcerea de pe
Postăvarul acum câteva zile: ajungi într-o
mie de ani, după ce te poticneşti în toate găruţele, da’ ai loc pe scaun, e
infinit mai puţin aglomerat, iar personalu-i amabil.
☺ Ar mai fi şi trenul de întoarcere de la
Regio Călători (Regiotrans), testat în tura de Gârbova. Însă toate
„particularele” au ore inuman de mici
înspre Bucureşti – nu apuci să te avânţi prea mult pe înălţimi.
Sau eşti atârnător la o maşină, la un amic de munte. Dacă ai noroc.
Preţuri, pe scurt
☺ Tren Astra Bucureşti – Buşteni: 29 de
lei;
☺ Tren CFR Bucureşti – Buşteni, fără loc:
37 de lei;
☺ Tren CFR Bucureşti – Buşteni, cu loc: 40
de lei;
☺ Tren CFR Bucureşti – Braşov, Regio: 24
de lei;
☺ Tren CFR Bucureşti – Braşov, InterRegio,
cu loc: 50 de lei.
(tarife valabile şi retur)
Epilog
Eu v-am prezentat mica-marea mea
revoltă. Voi judecaţi.
N-ai alternativă, stai acasă! Nu?!
☺ Mai mult ca sigur, situaţia a degenerat
şi din cauza gratuităţii acordate studenţilor pe trenuri, la „locurile pe scaun”.
P.S. Pe aia cu
întârzierile de sute (daaa, aşa!) de minute o ştiaţi?
Probabil că da, da’ nu strică o
reamintire, ca să fie tabloul un pic mai complet!
Şi-am încheiat povestea-aşa.
N-o să rămână aşa.
O să mai alunece, până s-o strivi sub
roţi.
În
bătaie de joc nesimţită şi inuman.
SĂ TRĂIASCĂ CFR-ul!!!
În incompetenţa lui şi a şefilor lui cei foarte competenţi.
Un mic update, august 2019 (deşi n-ar fi singurul):
Duminică,
12 ore+ pe munte, vânzări blocate de bilete la trenul de ora 21 (Cluj -)
Buşteni - Bucureşti, încă de sâmbătă (varianta online). Nici
măcar umilul ăla „loc în picioare".
Era ultimul tren spre Capitală, duminică seară, repet, cu trecere/oprire
pe Valea Prahovei, după o vreme superbă în munţi - ia ghiciţi
câte vagoane avea domnul tren: 3! Dintre care unul de clasa I. 😠
(n-am mai găsit un bla-bla)
Nici măcar nu merită CFR-ul
să scriu atât... Scârbă e puţin spus...😬
E cumplit! Iar modul cum ai povestit... Efectiv am trait experientele tale neplacute! :(
RăspundețiȘtergereSe plang foarte multi (inclusiv unii angajati de la CFR) de gratuitatea acordata studentilor - e o idee buna dar tare prost pusa in practica!
Pe traseul Bucuresti-Brasov, cel putin, se vand bilete si in tren (si nu mai scump decat in gara) - pentru orice eventualitate, sa intrebi daca e regula generala sau e o initiativa desteapta a celor care "deservesc" trenul IR346 (parca).
Mai poti cumpara bilete "in avans" din toate garile care au sistem informatic; poti cumpara biletul si dus-intors (dar cu drumetiile pe munte nu e tocmai usor sa te incadrezi intr-un program, dar biletul nu se pierde, ci poate fi folosit - cu viza de la casierie, parca, pentru alt tren din ziua respectiva); poti cumpara chiar si cu 30 de zile mai repede si e si o reducere - nu foarte mare). Si, daca nu ma insala memoria, au ceva "facilitati" pentru grupuri...
Aceasta e teoria... :)
Succese! Drumetii frumoase in continuare iti doresc si bafta sa se rezolve cu trenurile!
Gurile rele zic ca fac intentionat asta, sa aleaga oamenii transportul cu autobuzele si microbuzele privatilor - ca veni vorba: cauta ceva microbuze - au trasee spre te miri unde si, poate, gasesti unul care sa te duca pana in localitatea de destinatie; pe traseul Brasov-Bucuresti circula din ora-n ora, incepand de pe la sase dimineata (in BV, cele mai multe au statia "la capat" chiar langa gara - de unde, eventual, poti cauta un Regio care sa te duca mai departe, daca e cazul, si care sa se potiveasca orarului microbuzului, sa nu pierzi prea mult timp). Zic si eu... :) Poate gasesti o varianta confortabila....
Numai bine! :)
Mulţumesc mult pentru sfaturi! O să încerc, de acum înainte, să fac combinaţii de 100 luate câte 400 (sau invers :) ) Asta pentru o zi pe munte :( cică relaxantă...
ȘtergereIdeea e că, de multe ori, plec din Bucureşti singură (asta apropo de grupuri) şi mă întâlnesc cu oamenii pe parcurs - de obicei, cu braşoveni.
Iar plecarea mi-o stabilesc şi cu câteva ore înainte - asta ziceam şi în articol: nu pot să ştiu cu nişte zile înainte cum e vremea sau ce stare fizică mă loveşte.
Mulţumesc mult pentru comentariu şi... încurajări!
Cu drag,
Ioana
Te inteleg si am aceasi impresie despre CFR.In ultima vreme mai circul de la Fagaras la Ploiesti,dar nici cu microbuzele nu as circula.Sa ai drumuri placute si cat mai multe excursii in vremea ce vine!
RăspundețiȘtergere"Dezastru" cred că descrie cel la bine - şi cel mai concis - situaţia actuală. Mie una aproape că-mi piere plăcerea de a mai da o raită la munte, când e vorba să mă urc în tren pe ruta Bucureşti - Braşov şi retur...
ȘtergereNoroc cu amicii cu maşini, câteodată.
Dacă circuli pe ruta București Obor-Fetesti la ora 17:00 o sa vezi ce nu ai vazut in viata ta. Se fumează in tren la greu si sus si jos. Se vand șosete,pantaloni,batoane,bere etc.Si de aglomerație nu mai zic...si toate astea fara aer conditionat. Se merge cu ușile trenului deschise
RăspundețiȘtergereDe bilet nu mai zic nimic...nu are nimeni in tot trenul ala
ȘtergereSuuuper! :(
Ștergere(ironic, bineînţeles)
Suntem la coada lumii a treia :( :( :(
La "bilete" vine naşul şi se tocmeşte cu stimabilii călători?
ȘtergereFemeie care te-ai pus pe scris asta, puşcă-te!
RăspundețiȘtergereDe ce nu vă "puşcaţi" dumneavoastră?! :)
Ștergere