sâmbătă, 1 noiembrie 2014

Incendies/Incendii (2010). Intensitate la cote maxime



Am văzut acest film acum aproape doi ani.
Astăzi, am dat întâmplător peste ciorna pe care am făcut-o imediat după vizionare.

Am rememorat, cu ajutorul calculatorului, Incendiile.
Dar secvenţele îmi păreau atât de proaspete, vii, încât aproape că nu era nevoie de acest exerciţiu.

Îmi aduc aminte cât de mult m-a marcat la prima vizionare această producţie canadiano-franceză, despre care ştiam - înainte de a-i pătrunde tainele ☺ - doar că fost nominalizată la Oscar şi la BAFTA.
Incendies este unul dintre acele lucruri din viaţă care îţi rămân adânc fixate.


Intensitatea pe care o resimţi din Incendies ajunge undeva foarte sus.

Aşa cum a fost cazul cu excursia din 2013 în Ciucaş sau cu popasul la Focurile vii de la Lopătari... şi Incendies s-a întâmplat înainte de lansarea blogului.

Filmul Incendies/Incendii este, în principal, despre RELAŢII.
Legături de sânge.

Sau cum viaţa ţi se poate da peste cap într-o clipită, de la o clipă la alta.
Tot ce ai ştiut despre tine dispare uşor-uşor, cu fiecare adiere de vânt. Este ars şi rescris.

N-o să dezvălui decât vreo două vorbe despre acţiune, căci aş strica tot supansul.

Nu se precizează exact ţara în care are loc acţiunea - dar ştii că e în lumea arabă, unde regulile aplicate femeilor în legătură cu relaţiile sexuale (chiar cu un sărut) în afara căsniciei sunt pedepsite aspru de bărbaţii care fac... regulile.

♦ Un subiect asemănător am întâlnit şi în cartea Mă numesc Salma de Fadia Faquir. Despre această scriere am vorbit un pic în prezentarea cărţilor care m-au impresionat, Poveşti despre cărţi.
 
Dar pedeapsa aplicată femeilor/bărbatului care a atentat la puritatea femeii reprezintă doar una dintre temele abordate în Incendies.

Incendies pune şi probleme legate de religie.

Majoritatea întâmplărilor din Incendies sunt bazate pe Războiul civil din Liban (1975-1990).


În Canada, fraţilor gemeni Jeanne şi Simon Marwan li se citeşte testamentul lăsat de mama lor. Cu această ocazie, primesc două scrisori ale celei care nu mai este, pe care au datoria de a le înmâna personal destinatarilor.


Una le este adresată tatălui lor. Misiunea de a i-o duce îi revine femeii. Dar tatăl lor a murit...
O alta trebuie să ajungă... la fratele lor - stai, aşa! care frate? Au un frate?! Aici, fiul Simon primeşte sarcina.
La final, când totul va fi pus la punct, lui Jeanne şi Simon li se spune că vor primi ei înşişi un plic cu o scrisoare.

Mama, Nawal Marwan (actriţa Lubna Azabal, cu origini marocane şi spaniole, născută la Bruxelles), a emigrat în Canada cu mulţi ani în urmă.

Jeanne şi Simon ajung în lumea arabă, pentru a-şi găsi rudele.


În flashback-uri, este dezvăluită POVESTEA lui Nawal.

Sunt câteva întărsături de situaţie.
Aşa că să nu vă mire că...

FINALUL este surprinzător.
Emoţionant.
Cutremurător.



ECRANIZARE
(REGIE)

Piesa de teatru a lui Wajdi Mouawad (scriitor, actor şi regizor născut în Liban, care trăieşte actualmente în Canada) este adusă pe ecran de regizorul Denis Villeneuve. Acesta este reponsabil şi pentru realizarea recentelor (2013) Prisoners/Prizonierii, cu  Hugh  Jackman, Jake Gyllenhaal, Viola Davis ŞI Enemy/Inamicul, cu Jake Gyllenhaal, Mélanie Laurent, Isabella Rossellini.

☺ Canadianul Denis Villeneuve nu este înrudit cu piloţii de Formula 1 canadieni Jacques şi Gilles Villeneuve.


TRIVIA/FAPT DIVERS

☺ Multe bucăţi ale POVEŞTII din Incendies se bazează pe viaţa lui Souha Bechara, o libaneză născută în 1967, care şi-a transpus viaţa într-o autobiografie.


☺ Filmările pentru Incendies au avut loc în Montreal şi Amman (Iordania).


UNUL DINTRE CELE MAI BUNE FILME DIN ISTORIA CINEMATOGRAFIEI

Incendies a fost selectat oficial pentru numeroase festivaluri de prestigiu: Veneţia, Toronto, Sundance.

Cele mai importante aprecieri le-a obţinut din partea Academiei Americane de Film (Oscar) - nominalizare pentru cel mai bun film străin (Canada) şi din partea Academiei Britanice de Film (BAFTA) - nominalizare pentru cel mai bun film într-o limbă diferită de engleză.
La BAFTA, Incendies a „luat bătaie" de la La piel que habito/Pielea în care trăiesc al lui Almodovar, cu Antonio Banderas.

Incendies a fost plasat de prestigiosul „New York Times"  pe lista celor mai bune 10 filme pe anul 2011.


De altfel, Incendies se află pe poziţia 180 în Top 250 cele mai valoroase filme realizate vreodată întocmit de imdb.com.
*Nu am prea mare încredere în „notele" acordate de acest site, pentru că aici poate intra să voteze (mai) oricine cu oricâte stele din 10.
Deşi pe imdb se iau în considerare şi punctaje ale criticilor, aceştia sunt uneori în inferioritate faţă de utilizatori. Mie de încredere - dacă vreau să văd cum fost considerat filmul de critici adevăraţi - mi se par rottentomatoes.com (Tomatometer-ul), metacrititic.com şi allmovie.com; cu toate că la ultimul am ceva dubii.

De ceva timp, am renunţat să pun pe blog cotaţiile filmelor, pentru că unele diferă foarte mult faţă de altele - de, arta e subiectivă!
Ultima mea uimire în privinţa cotaţiilor a fost cu filmul You're Not You - imdb îl ridică în slăvi, metacritic are o părere... medie, iar rottentomatoes îl face praf în mare parte.
Dacă vreţi să aflaţi părerea mea, citiţi prezentarea aici.

Am mai abordat subiectul cotaţiilor/rating-uilor acordate filmelor şi aici, dacă vă interesează.
Related Posts Plugin for

WordPress, Blogger...

3 comentarii:

  1. gata, mi-ai incitat curiozitatea la maximim! cut filmul pentru ca vreau neaparat sa il vad, în articolul tau ai doar cuvinte de lauda.
    Revin aici, sa-ti comunic parerea mea în legatura cu filmul ;) poate am noroc, pentru ca azi e sâmbata.
    Un weekend minunat îti doresc :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. wow... acum s-a terminat filmul. L-am gasit pe whatchever... Infioratoare povestea acestei familii... incredibil câte poate îndura un suflet de femeie! Filmul este de o tistete fara margini, povestea este din ce in ce mai interesanta si sfârsitul aduce linistea si resemnarea ca sorta fiecaruia e scisa de la nastere... Impresionant întregul film!

      Ștergere
    2. Mă bucur că l-ai găsit şi că te-a impresionat (şi pe tine)! Este într-adevăr o poveste tristă, dar care rămâne...

      Ștergere