V-am mai zis eu
că Formula 1 m-a fascinat mereu. Piloţi, maşini puternice, competiţie
strânsă. În rest, nu ştiu să deosebesc o marcă de alta la maşinile de stradă...
În adolescenţă, am citit de cel
puţin trei ori, din scoarţă-n scoarţă, o istorie a Formulei 1, numită Formula 1. Dansul cu moartea, de
Modesto Ferrarini şi Radu Naum.
Anul acesta, mi-am făcut
„încălzirea” cu filmul Rush.
A urmat, recent, documentarul
1,
cu poveşti impresionante ale piloţilor
care şi-au riscat vieţile pentru cursele din cea mai importantă întrecere
automobilistică a Planetei.
1 e despre viaţă. Apoi despre sport.
DOCUMENTARUL, având ca
subtitlu Life on the Limit şi narat de actorul Michael Fassbender (nominalizat la OSCAR anul acesta pentru rolul
din câştigătorul 12 Years a Slave/12 ani de sclavie),
ne duce în epoca romantică a Formulei
1 - anii ’50, ’60, ’70.
... atunci când „cursele erau periculoase şi sexul era
sigur.”
Sunt poveşti de culise (povestea din spatele poveştii), REALE,
cutremurătoare.
Maşinile zumzăie în film,
muzica se revarsă, iar tu rămâi să te întrebi: A meritat (sacrificiul piloţilor)?
EVOLUŢIA FORMULEI 1 a fost un
proces care s-a întins pe mulţi ani.
Modelarea SIGURANŢEI
în Formula 1 a fost un drum lung, de-a lungul căruia au pierit pe pistele din
întreaga lume zeci de piloţi, printre care câţiva idoli ai oamenilor de
pretutideni.
Piloţii de Formula 1 erau
consideraţi EROI. Erau purtaţi pe braţe de zeci de suporteri adevăraţi.
Tribunele fremătau în ritmul motoarelor.
Oricum, TOATE competiţiile sportive erau trăite pe
atunci la o intensitate pe care viaţa agitată de azi, mult prea tehnologizată,
n-o mai îngăduie.
Poate doar fotbalul să mai fi păstrat ceva din
„nebunie”.
În anii ’60, maşinilor de
Formula 1 li s-au dublat motoarele, le-a apărut aripa din spate. Viteză, sponsori, răspândirea transmisiunilor
televizate în întreaga lume, PERICOL, spectacol
- iată reţeta ce a contribuit la naşterea SUPERSTARURILOR pe plan mondial.
Oameni al căror curaj spărgea barierele.
Şi a căror PASIUNE era nemărginită.
Şi a căror PASIUNE era nemărginită.
„E un moment
în care nu crezi că ar trebui să mergi mai departe, când eşti la limită, şi îţi
forţezi norocul un pic. Problema e că, atunci când forţezi la limită, e
irezistibil; şi, din moment ce ai fãcut-o, vrei să o faci din nou.”
„Ideea nu era
să concurezi şi să mori, ideea era să concurezi şi să
rezişti cât mai mult posibil” - Jackie Ickx,
fost pilot de Formula 1, de asemenea învingător în Cursa de 24 de ore de la Le Mans şi în prestigiosul Raliu Dakar.
Vă invit să îi cunoaşteţi pe cei mai buni dintre cei buni dispăruţi
prematur, pe pistele automobilistice. Printre ei, scoţianul Jim Clark (1936-1968), neamţul-austriac
Jochen Rindt (1942-1970), francezul François Cevert (1944-1973) şi suedezul
Ronnie Peterson (1944-1978).
Şi, în cele din urmă, cel mai
iubit pilot al Formulei 1, AYRTON SENNA,
sub ochii a milioane de oameni. Era 1 mai
1994.
Mie una îmi dau şi acum
lacrimile când văd imaginile de atunci; nu din cursă neapărat, ci tot ceea ce a
înconjurat evenimentul. Aveam 16 ani şi am înţeles prea bine ce s-a întâmplat.
Poate că Senna nu era idolul
meu, însă rămâi împietrit la asemenea veste...
„Probabil
sunt atâtea accidente astăzi câte erau şi atunci... dar rezultatele accidentelor
sunt complet diferite (datorită măsurilor de siguranţă)”, spune Bernie
Ecclestone, boss-ul din Formula 1.
EROII DIN FILMUL RUSH
(2013)
De asemenea, în 1
aveţi ocazia să îi vedeţi pe viu pe
eroii din Rush, Niki Lauda
şi James Hunt.
Documentarul 1
ne stârneşte nostalgia Formulei 1 de
altădată - vedem prieteniile reale dintre rivalii din curse, înfiinţarea unui
club al soţiilor şi iubitelor piloţilor, modul cum se ţinea evidenţa timpilor,
a tururilor parcurse.
Plus faptul că TOŢI călătoreau în rulote, timp de şase luni
pe an, pentru a participa la curse şi pentru a fi aproape de FAMILIE.
SENNA, SCHUMACHER, MANSELL, FANGIO
În acel weekend de coşmar, Rubens Barrichello a fost grav rănit,
iar un alt pilot, austriacul Roland
Ratzenberger (1960-1994), aflat la primul său start în Formula 1, a pierit
în calificări...
Pentru cine l-a iubit pe Michael Schumacher pe pistă (ia
ghiciţi!), îl puteţi revedea pilotând în câteva secvenţe, dar şi în postura de
intervievat.
Imaginile sunt intercalate cu
intervenţii ale LEGENDELOR aflate încă în viaţă: Niki Lauda, Nigel Mansell, Damon Hill,
triplul câştigător în clasamentul general Jackie
Stewart, brazilianul Emerson
Fittipaldi, americanul Mario
Andretti şi mulţi-mulţi alţii.
Pe englezii Nigel Mansell şi Damon Hill i-am prins şi eu în acţiune. Acum,
la 60 de ani, Mansell arată senzaţional, fără mustaţă; când concura, mustaţa mi
se părea că îl îmbătrâneşte teribil.
(Mi-am amintit de un pasaj amuzant din cartea lui Ferrarini şi Naum de mai
sus. Se spune că Mansell a fost prins
conducând peste limita de viteză, iar poliţaiul îl întreabă: „Domnule, te crezi
Senna?”. La care Mansell răspunde nonşalant: „Nu, sunt Mansell!”.)
În schimb, Damon Hill (53 de
ani) mi s-a părut de nerecunoscut, încărunţit şi cu barbă.
Graham şi Damon Hill sunt singura
pereche tată-fiu în care fiecare a obţinut cel puţin un titlu de campion în
Formula 1.
Argentinianul Juan Manuel Fangio (1911-1995) a fost primul
pilot care a stabilit un record, 5
tiluri de campion al Formulei 1 (în perioada 1951-1957), dintre care patru consecutive (1954-1957), deşi nu
a fost primul deţinător al titlului în Formula 1 - italianului Giuseppe Farina (1906-1966), în 1950, i
se cuvine această distincţie.
Recordul lui Fangio a fost depăşit doar de Schumacher
- 7 titluri.
În prezent, totul în Formula
1 se rezumă la AFACERE.
Pentru mine cel puţin,
FARMECUL a dispărut.
Aşa că i-am abandonat pe Vettel şi Compania.
Si mie-mi plac cursele si masinile puternice, dar tu chiar esti pasionata, nu gluma! Impresionant articol... ai fost sau esti jurnalist? :)
RăspundețiȘtergereIntr-adevar, am lucrat o scurta perioada in jurnalistica sportiva, dar nu am avut treaba cu Formula 1. E doar o pasiune.
RăspundețiȘtergereMultumesc din suflet pentru aprecieri.
Ma bucur sa descopar ca avem inca o pasiune comuna, pe langa ciclism :-)
RăspundețiȘtergereBuna recenzie.
Deja suntem... surori! (te uiţi cumva şi la gimnastică?)
ȘtergereDin păcate, am cam pierdut contactul cu Formula 1 actuală - îmi place să trăiesc cu nostalgiile duelurilor anilor '90 - începutul anilor 2000...
Ioana
Ah uite si aici semanam. Am vazut si eu filmul si am fost mare fun Senna si Shumi....mi se pare fad acum. Ieri dimineata am vazut cursa de la accident incolo. Nu i acelasi lucru...
RăspundețiȘtergereÎn anii '90, nu ratam nicio cursă de Formula 1 - duminica după-amiază nu mă luai din faţa televizorului pentru două ore!
ȘtergereChiar vorbeam cu cineva despre accidentul lui Alonso şi despre securitatea materialelor din ziua de azi. Nimic nu mai e la fel ca în „epoca romantică", pornind de la faptul că acum totul e comecial-comecial-comecial...
Ioana