EX MACHINA (2015)
Porneşte în genul SF.
Continuă cu un joc psihologic de nivel
înalt, cu manipulare maximă – totul între doar trei personaje (plus o
contribuţie a celui de-al patrulea). Şi totul foarte bine construit. Atât ca
scenariu, cât şi ca interpretare. Cireaşa de pe
tort: Ex Machina e un film
britanic! Independent, pe deasupra!
Spre final, întorsăturile de situaţie se
strecoară cu duiumul.
Caleb (Domhnall Gleeson, cel din About
Time 2013) este un tânăr programator căruia i se oferă şansa de a petrece
o săptămână în compania celui care deţine firma unde lucrează.
Şeful, Nathan (cameleonicul Oscar Isaac), locuieşte pe un domeniu
izolat, în mijlocul munţilor – să te ţii peisaje!
Aici, Caleb participă la un experiment
ce implică un robot-inteligenţă artificială, cea mai cea din lume. Cum nici nu
zici că Ava (Alicia
Vikander, nominalizată la Globul de Aur 2016 pentru rol şi câştigătoare de Oscar 2016 pentru The Danish Girl) e maşinărie, Caleb este realmente fascinat de fermecătoarea
creatură. Se
lasă sedus, treptat, de ea.
Ex Machina este subtil şi se
joacă mai mult cu psihicul spectatorului
decât cu ochii acestuia.
Însă nici esteticul nu este neglijat, cu
toate că nu suntem bombardaţi cu efecte speciale pe bandă rulantă. Eu una am
tot privit costumul Avei, fascinată la rându-mi, poate-poate descopeream vreun
mic defect. De unde...?!
Personajele vorbesc de multe ori prin gesturi, prin mimică, prin mişcări
special încetinite. De la inocenţă se ajunge la război psihologic în toată
regula.
Imaginile şi sunetul vorbesc la fel de mult şi de elocvent.
Totul surprinde EMOŢIA.
...Şi, până la urmă, care este diferenţa
dintre om şi robot? Asta o să vă întrebaţi la final. Chiar dacă
sfârşitul a părut un pic trântit. Sau, mai curând, ceva de genul: „Gata?”.
☺ Titlul filmului vine de la expresia
latină Deus ex machina – într-o traducere
aproximativă „un zeu dintr-o maşină(rie)”.
În antichitate, în Grecia, se credea că
oamenii nu puteau şi nici nu aveau voie să se pună cu probleme complicate de viaţă, de destin; această misiune le
revenea numai zeilor. În teatrul antic, când intriga piesei devenea mai
încurcată şi deznodământul mai dificil, era coborâtă, cu ajutorul unei
maşinării, o zeitate care rezolva lucrurile – de obicei în mod fericit.
Mai târziu, în Roma, expresia Deus ex machina și-a lărgit sensul,
desemnând orice rezolvare bruscă a unui conflict, prin intervenția Divinităţii.
☺ Ex Machina are şi două nominalizări la Oscar: cea mai importantă este pentru scenariu original; cealaltă este pentru efecte vizuale - trofeu pe care şi l-a adjudecat.
☺ Ex Machina are şi două nominalizări la Oscar: cea mai importantă este pentru scenariu original; cealaltă este pentru efecte vizuale - trofeu pe care şi l-a adjudecat.
ELVIS AND ANABELLE (2007)
Primele 20 de minute aduc a Six
Feet Under şi Albă ca Zăpada.
Per total, Elvis and Anabelle are şi
ceva din Beyond
The Lights, în ceea ce priveşte (re)descoperirea propriei persoane.
Anabelle (Blake Lively) a fost crescută de o mamă care şi-a pus în ea toate
ambiţiile (Mary
Steenburgen). În timpul unui concurs de frumuseţe, fata leşină şi
moare.
Sau nu... Fiindcă se trezeşte pe masa de îmbălsămare a lui Elvis (Max Minghella, fiul memorabilului
regizor Anthony Minghella, câştigător de Oscar).
Elvis nu e deloc cel mai fericit om de
pe Pământ – ba e chiar depresiv: este nevoit
să renunţe la visurile sale, să trăiască izolat, să aibă grijă de persoanele decedate, chiar dacă nu deţine autorizaţie
pentru asta. Totul pentru tatăl său (Joe
Mantegna), aflat în incapacitate fizică (şi mentală) de mai lucra. Legătura
dintre cei doi este foarte strânsă şi încărcată de dragoste.
Candoarea se împleteşte cu emoţia, în
timp ce Elvis şi Anabelle se descoperă reciproc şi învaţă fiecare cine este cu adevărat, într-o lume care le zâmbeşte
cu libertate şi fericire. E-hei, de-ar fi totul
roz...! Dar sigur că nu e, fiindcă fiecare vine cu un bagaj psihic
uneori imposibil de despachetat.
Elvis and Anabelle e o mică poezie
la final... bună pentru Valentine’s Day ☺ (pentru cine crede în d-astea).
☺ Keith Carradine este în Elvis and Anabelle tatăl
eroinei.
POSTHUMOUS (2014)
„Nu dau doi bani
pe ce le place tuturor.
Nu e vorba de a
fi plăcut. E vorba de a SIMŢI ceva. Orice.
O lume întreagă
a devenit atât de deconectată de orice sentiment real, încât abia dacă mai
comunicăm.
Suntem o grămadă
de mincinoşi. Ne minţim unii pe alţii, ne minţim pe noi înşine. Nu spunem ce
simţim cu adevărat, Doamne fereşte! să spunem cine suntem, pentru că suntem
prea speriaţi.
În schimb,
încercăm să ne facem plăcuţi. E groaznic.”
„Cele mai
convingătoare minciuni sunt cele pe care ni le spunem nouă înşine.”
Cam ăsta-i esenţialul din Posthumous.
În rest, acţiunea e destul de
previzibilă. Dar asta nu înseamnă că îi lipseşte emoţia,
sensibilitatea şi trăirea.
Liam (Jack Huston) este un tânăr artist a cărui muncă nu se (mai)
regăseşte în preferinţele celor care deţin frâiele galeriilor de artă. Dintr-o
greşeală/coincidenţă, autorităţile anunţă decesul lui Liam.
În acest moment, reprezentanţii galeriei
care l-au reprezentat profită şi îi expun lucrările, care se bucură de succes.
Liam se dă drept fratele lui, în timp ce
reportera McKenzie (Brit Marling) vrea
să scrie povestea defunctului artist.
Din distribuţie mai fac parte, printre
alţii, Lambert Wilson şi Nikolai Kinski – fratele mai mic al
Nastassjei Kinski.
AMIRA & SAM (2015)
Sam Seneca (Martin Starr) se întoarce în America după ce şi-a servit ţara pe frontul
din Afganistan şi pe cel din Irak. Bărbatul duce o viaţă singuratică şi
încearcă să-şi (re)găsească locul în societate – atât în viaţa privată, cât şi
în cea profesională.
Prin intermediul unei mai vechi
cunoştinţe, Sam o cunoaşte pe Amira (Dina
Shihabi, născută în Arabia Saudită şi aflată la primul ei mare rol). Femeia
este o imigrantă (ilegal) din Irak.
Nu lipsesc părţile de comedie
(romantică), mai mult sau mai puţin convingătoare. Sincer, mie Amira
& Sam mi s-a părut mai mult dramă.
Finalul este poate prea deschis pentru problemele
pe care le-a abordat: reintegrarea veteranilor de război în societate, relaţia
americano-arabă, societatea capitalistă, imigrare, aparenţe
şi esenţe.
☺ Dacă îl îndrăgiţi
pe Paul Wesley, îl veţi recunoaşte în Amira & Sam în rolul
prietenului lui Sam.
TROUBLE WITH THE CURVE (2012)
Gus (Clint Eastwood) este un căutător de talente („scout” e termenul
original) în baseball. Din cauza problemelor cu vederea, i se pune în vedere
retragerea din activitate. Însă Gus are nevoie de încă o misiune pentru a dovedi că încă nu e de stat pe bară.
Prietenul lui Gus, Pete (John Goodman) o roagă pe fiica acestuia, de
care nu mai deloc apropiat, să îl însoţească. Pe fiică o cheamă Mickey (!) şi
este adusă pe ecran de super-nominalizata la Oscar Amy
Adams, într-un rol oferit iniţial Sandrei Bullock.
În scenă intră şi un adversar al lui Gus, Johnny (Justin Timberlake) – iar aici intervine
mica parte romantică din Trouble with the Curve.
De fapt, filmul e mai mult despre valorile familiale decât despre sport exclusiv.
☺ Trouble with the Curve este regizat
de cel care a lucrat 20 de ani ca asistent al regizorului şi producătorului Clint Eastwood, Robert Lorenz.
☺ Trouble with the Curve este ultimul
film în calitate de actor al lui Clint
Eastwood. De la Grand Torino 2008 acesta nu mai activase în faţa camerelor; Clint
(85 de ani) îşi continuă actualmente activitatea în calitate de regizor.
De altfel, Trouble with the Curve a
reprezentat pentru Clint Eastwood primul rol
important într-un film pe care nu l-a regizat el însuşi, după In
the Line of Fire (1993).
☺ Trouble with the Curve este al
patrulea film în care Clint joacă împreună cu fiul lui, Scott
Eastwood.
SPARE PARTS (2015)
Spare Parts 2015
este bazat pe o poveste reală şi realizat în acelaşi an cu McFarland
- cele două au multe alte puncte în comun. Iar primul e simplu: REUŞITA.
*Avem tot băieţi săraci, de origine
hispanică, cu deosebirea că în Spare Parts 2015 băieţii sunt
imigranţi ilegal.
*Spare Parts 2015 pune mai mult
accentul pe vieţile personale şi pe latura socială.
*Scena primei întâlniri cu oceanul este
la fel de emoţionantă ca în McFarland.
*În timp ce unul dintre filme are în
prim-plan capacităţile fizice, altul le aduce pe cele psihice – inteligenţa.
Aşadar, în 2004, patru elevi de liceu -
fără pic de experienţă în domeniu şi nu prea devotaţi învăţăturii - au format
un club de robotică la şcoală şi au decis să participe la o competiţie de prestigiu,
unde au concurat cu marile universităţi, inclusiv cu cea mai cea, MIT.
Băieţii, conduşi de inimosul Fredi (George Lopez) nu au avut la dispoziţie
decât 800 de dolari pentru a-şi construi robotul subacvativ, utilizând în acest
scop piese de maşină.
Deşi cam bănuieşti ce se întâmplă (că de-aia
au făcut film!), te trezeşti că le ţii pumnii strânşi celor patru temerari şi
că simţi emoţia fiecăruia dintre ei.
☺ Directoarea şcolii este în Spare
Parts 2015 Jamie Lee Curtis, în timp ce Marisa Tomei este una dintre
profesoarele de la liceu.
☺ Spare Parts 2015 reprezintă „ecranizarea”
unui articol apărut în „Wired Magazine.
DE ROUILLE ET D’OS - RUST AND BONE (2012)
Film profund emoţional, dar care are
calitatea de a nu cădea în melodramatic şi lălăială romanţioasă pentru fete.
Rust and Bone are o duritate...
dulce. Scenele în care Stephanie luptă pentru şi în fiecare clipă sunt
remarcabile. Stephanie reînvaţă nu numai să meargă, ci şi să retrăiască.
Rust and Bone e despre
speranţă, dragostea de viaţă şi înlănţuirea a două suflete greu încercate.
☺ Titlul Rust and Bone („rugină şi
os”) se referă la gustul sângelui în gură atunci când, la o lovitură aplicată
în faţă, buzele sunt strivite de dinţi – personajul principal masculin practică
luptele/arte marţiale.
Alain „Ali” (belgianul Matthias Schoenaerts) se confruntă cu mari probleme financiare, aşa că părăseşte Belgia în favoarea Franţei, unde se instalează (împreună cu băieţelul lui) în casa surorii lui, care nu stă nici ea prea bine cu banii.
Într-o noapte, într-un club, Ali o salvează pe Stephanie (Marion Cotillard, nominalizată la Globul de Aur) dintr-o situaţie stânjenitoare. La puţin timp, ea (o dresoare de balene ucigaşe – orca) suferă un accident.
Cei doi petrec mult timp împreună, fac
„sex de ocazie”, dar totul e mai mult decât atât...
În orice caz, finalul l-am perceput ca
destul de brusc.
Rust and Bone este cel mai nominalizat film din acest grupaj; în
plus, aplauzele în picioare, timp de 10 minute,
pe care le-a obţinut din partea publicului şi criticilor prezenţi la Festivalul
de la Cannes 2012 spun mai mult
decât nişte nominalizări seci: la Globul de Aur pentru Cotillard şi pentru cel
mai bun film străin, la BAFTA pentru aceeaşi Cotillard şi film în altă limbă
decât engleza.
☺ De rouille et d’os (titlul original) a pornit de la două
povestiri semnate de canadianul Craig Davidson şi incluse într-un volum denumit
„Rust and Bone”. Spre deosebire de producţia cinematografică, în carte
personajul masculin suferă teribilul accident. Regizorul Jacques Audiard şi-a justificat alegerea schimbării prin faptul că
a... avut destui bărbaţi în filmul său de referinţă, Un prophète (2009).
☺ Marion Cotillard declara că urăşte scenele de sex, însă în Rust
and Bone nu a fost deranjată deloc de ele, fiindcă „au fost diferite. Am
fost atât de implicată în personajul meu, încât am fost foarte fericită că, în
situaţia ei, a putut savura aşa ceva. Este un film despre iubire, despre carne, despre rugină şi oase, despre
inimă şi sex; iar, fără sex, i-ar lipsi ceva”.
☺ Timp de două luni, Matthias Schoenaerts
a ţinut un regim special ca să poată intra în rol – a boxat şi a mâncat tot
felul de prostii, de la burgeri la
îngheţată şi pizza.
*Din categoria „filme pe pâine”
Doar pe primul l-am vazut si m-a zguduit putin :).
RăspundețiȘtergereCam zguduie Ex Machina...
ȘtergereCât despre filmele din acest grupaj, toate oferă o mică-mare lecţie de viaţă.