Traseu:
*Buşteni – Valea Jepilor (Jepii Mici) – Cabana Caraiman – Brâna Mare a
Caraimanului – Crucea Eroilor Neamului – Brâna Mare a Caraimanului – Cabana
Caraiman – Complex Piatra Arsă – Piciorul Pietrei Arse – Poiana Stâna Regală
(Poiana Stânii) – Sinaia
Cum e ca, în plină vară, să stai o lună fără
munte sub picioare?
Pentru unii-i nimic, pe mine mă termină la
tărtăcuţă...!
Nu-s deloc viteaza-vitezelor pe cărări,
grohotiş şi toate cele, însă MUNTELE îmi alimentează viaţa, în sensul cel mai
propriu. Respir munte (natură), respir viaţă;
şi îmi asum şablonul de aici.
Cât aş mai scrie pe tema asta...
Dar partea practică a poveştii de azi îmi
aminteşte că tot Bucegii m-au găzduit în ultima ieşire pe munte – două zile a
câte 20 de kilometri. Să tot povestim.
VREAU LA MUNTE (pe munte, mai exact ☺)!
Fostul meu coleg, Vali, îmi împărtăşeşte
sentimentele montane. Punem de-o mini-echipă, ca să ni se regleze circuitele. ☺
Data: 29 iulie 2017
În tren, e rost de ticluit trasee, cu trecere
prin Sinaia, Buşteni, poate Azuga. Totul, în coadă de peşte. Valea Prahovei e după colţ şi noi dezbatem încă
dezbaterea unui plan care nu e plan.
Coborâm în Buşteni tot cu nehotărârea în
spinare.
Mi-ar fi mers la inimă o incursiune prin Valea
Obârşiei la Vârful şi Cabana Omu, cu vedere la Cascada Obârşia Ialomiţei.
Însă:
☺ PREŢ cursă taxi Buşteni –
Peştera: 60 de lei / persoană.
Merită pentru o tură de o zi? Nu prea. Nu.
***
O rezolvăm şi noi o dată, să n-o mai cărăm şi
p-asta-n desagi?
Ne îndreptăm spre clasic – Jepii Mari sau
Jepii Mici, care s-o nimeri. O mică Urlătoarea?!
O fi el senin, da’ n-aveţi idee ce vâj ne cântă pe la
urechi...
Ca să nu tac din gură ☺, îl întreb pe
Vali ce preferă. El e fan Jepii Mici – Valea Jepilor,
în denumirea corectă – , aşa că...
Eu nu-s fan al traseelor cu repetiţie la o
lună. 30 iunie – 29 iulie e un interval prea scurt ca să mă cocoţ iar pe Jepii
Mici.
Dar aici, azi, a fost ceva de genul: să mă bucur de munte, să-i fac pe plac lui Vali, să
fac un pic de sport ☺ în natură, aşa cum îmi place mie, şi să văd dacă mai fac
o veşnicie până la Cabana Caraiman, ca acum o lună.
Totul a fost lejer, ca un fulg, de data
aceasta. A lipsit dogoreala, au lipsit poate şi cele 1500 de kile din spinare.
Nici nu ştiu când am văzut de aproape gardul cabanei... Am clipit şi am fost
acolo. ☺
Marele minus:
Valea Jepilor e super-aglomerată sâmbăta. În ciuda vântului – la poale şi în zonele
descoperite – şi a cerului cam înnorat de astăzi.
Cum mie îmi place să îmi stea cineva în coaste
în vreun traseu... ce mai, raiul pe
pământ! ☺
Fără
zăpuşeală nebună, numa’ bun de drumeţit!
Primele lanţuri pe Valea Jepilor (Jepii Mici), pe
partea stângă a traseului
Cascada Caraiman ne răsfaţă cu debit mai mare
decât acum o lună, dar nu la
fel ca în iunie 2015.
Ca variaţie, deviem un pic pe nemarcata Brână
a Portiţei. Din cauza recentelor ploi şi fiindcă-i înierbată şi
înclinată, devenise alunecoasă şi cam periculoasă. Am mers ce am mers, până am
simţit că pierdem cărarea, şi aşa vagă. Efectiv, nu o mai dibuiam în desiş şi în derdeluşul ăla de sub picioare!
De pe Jepi, însă, la baza brânei, eu am
identificat poteca. Am avut intenţia să ne întoarcem, pe traiectoria tocmai
desluşită. „Altă dată”, zice Vali.
Oricum, eu am mai vizitat-o; pierderea lui.
O perspectivă diferită asupra Cascadei Caraiman, de pe
Brâna Portiţei
Aici se observă şi stâlpii de telecabină de pe platoul
Bucegilor
Brâna Portiţei, în varianta (mai) clară, privită din
poteca marcată
Dacă-i vale, să se deschidă! ☺ Vă place Buşteniul de
aici? Dar Munţii Baiului?
Undeva în stânga imaginii, Brâna
Portiţei se pierde printre brazi
Am uitat să vă spun că ne mângâie lumina soarelui? Nu
ne „îmbrânceşte”, doar ne relaxează...
Lanţuri,
aglomeraţie şi câte o plăcuţă memorială
Cabana
Caraiman (2025 m altitudine) şi, sub ea, Valea Jepilor
Aşa un vânt aspru pe platou nu mi s-a mai
aruncat în faţă de mult. Poate că n-a atins intensitatea celui de acum fix
patru săptămâni, când era să pic de câteva ori cu nasul în iarbă şi piatră, cu
tot cu poziţia crăcănat.
Era şi ăsta de sâmbătă baban şi bubuia în
urechi, că nici telecabina n-a funcţionat toată ziua! A dat el nişte semne
zdravene din Buşteni, de dimineaţă.
Până acum, fuseserăm protejaţi de vale (Valea
Jepilor, zisă şi traseul Jepii Mici).
Priviţi firele de iarbă cum se culcă de la vâââââââânttttttt!
De la Cabana Caraiman mai avem de bifat Crucea
Eroilor Neamului (2291 m altitudine), la baza Vârfului Caraiman (2384 m)
– Vali n-o mai văzuse de ceva vreme de aproape. Aşa că i-a făcut hatârul. Şi
p-ăsta. ☺
Dreapta, cruce
albastră, pe Brâna Mare a Caraimanului.
Pe locuri, fiţi gata, start la vânătoarea de peisaje!
În centru dreapta, traseul cel mai bătut din România:
Piatra Arsă - Babele
Sus, de la stânga la dreapta: clădirea telecabinei
Babele, construcţia urâtă a Ministerului Mediului şi Cabana Babele (2206 m
altitudine)
Caraiman
de poveste!
Valea
Prahovei şi Crucea Caraimanului (Crucea Eroilor Neamului), Coştila... de ce
m-aş sătura?!
N-avea rost să ocolim pe la Babele, de la
Cruce – ne-am întors la Cabana Caraiman, pe aceeaşi Brână Mare a Caraimanului,
ca să urmăm cărarea/cărările spre Piatra Arsă.
Pe undeva pe brână, eu şi Claudia
sărim una în braţele alteia. O altă întâlnire (întâmplătoare) demnă de consemnat.
Paparazzi n-au fost la datorie de data asta.
Brâna de pe brână
Spre
Piatra Arsă, pe lângă Cabana Caraiman
Rezervaţia de jnepeni; în zare, Vârful
Furnica (2103 m)
Până la Piatra Arsă, am oscilat între întoarcerea
în Buşteni pe Jepii Mari sau în Sinaia, cu variantele de rigoare.
Până la urmă, propun pentru coborâre varianta
pe Piciorul Pietrei Arse. Vali
tocmai îmi spunea (se lăuda) că, săptămâna trecută, de la Vârful
Omu în Sinaia a mers 5 ore – un mic-mare record pe o grindină
nemiloasă.
Cum alegerea lui de atunci, pe la Cota 1400, pe sub Vârful Furnica (2103 m), însemna
încă o porţie babană de vânt, iar eu eram sătulă şi mai aveam chef şi de ceva
lejer – iată-ne pe bandă albastră, către Poteca
Regală via Poiana Stâna Regală (Poiana Stânii).
Sinaia e luminată de basm!
(în dreapta, cabana de la Cota 1500 şi hotelul de la Cota 1400 – cel
mai bine se disting în ultima fotografie)
Către Stâna Regală şi la Cabana Stânei Regale (1270 m). Vali s-a plâns
că e prea lung traseul. ☺ Faţă de cel de Cota
1500 – Cota 1400.
Ne-am cufundat într-o mică dezorientare la
ieşirea din Poteca Regală, dar s-a rezolvat. ☺
INDICATOARE.
Altitudini, durată
☺ Cruce albastră şi nemarcat:
Buşteni (~ 850 m altitudine) – Valea Jepilor, cu un ocol
de aproximativ 45 de minute
pe Brâna Portiţei – Cabana Caraiman (2025 m) 4 ore
☺ Cruce albastră: Cabana
Caraiman – Crucea Eroilor (2291 m), pe Brâna Mare a Caraimanului şi retur 50
de minute + 40 de minute
☺ Punct albastru şi bandă
galbenă: Cabana Caraiman – Complex Piatra Arsă (1950 m) plus bandă albastră: Complex Piatra Arsă –
Gara Sinaia (~ 800 m altitudine), pe Piciorul Pietrei Arse aproximativ 4 ore şi jumătate
TOTAL: 11 ore (inclusiv pauzele)
Traseul Jepii Mici este considerat de DIFICULTATE MEDIE (spre
MARE).
SURSE DE APĂ există pe râul Valea Jepilor – dacă aveţi noroc
şi curaj. ☺
Nu găsiţi apă pe Piciorul Pietrei Arse până la Poiana Stânii.
Dacă nu e deschis nimic pe acolo, aşteptaţi câteva minute şi, la intrarea pe
Poteca Regală, există in izvor amenajat.
ATENŢIE LA URŞI!
MICI SFATURI pentru
Valea Jepilor (Jepii Mici)
☺ Nu fă din Jepii Mici primul
tău traseu montan!
Ştiu că sună wow să îţi treci
în palmares din prima un traseu recunoscut prin dificultate (şi lungime) – dar
ceva experienţă nu strică. Şi pe lanţuri, şi pe
stâncă, şi pe ascensiune montană, în general.
Nu-i chiar indicat să te loveşti în premieră pe munte de porţiuni
expuse!
☺ Nu pleca în sandale, tenişi sau altele asemenea! Încălţămintea fără
aderenţă nu are ce căuta pe munte!
Pune în rucsac, pentru orice eventualitate, o frontală.
Şi nu uita pelerina de ploaie!
☺ Studiază cu atenţie traseul pe care doreşti să îl parcurgi! Astăzi,
sursele de informare sunt numeroase.
În primul rând, analizează dacă eşti capabil de efort, dacă nu te
înspăimântă hăurile pe care le vezi în poze (rău de înălţime). Fiecare are
limitele lui...
Cu muntele nu te joci!
!!!
ATENŢIE! Traseul Jepii Mici este interzis iarna!!!
Haos la CFR, partea
a 1040-a
Dac-aş sta să număr de câte ori m-a scos CFR-ul din minţi cu
întârzierile şi alte problemuţe...
Începem: Sâmbătă 29 iulie, trenul de 6:00 a plecat din Gara
de Nord a Bucureştiului la 6:50, cu motivaţia iniţială că se aşteaptă un grup
de călători dintr-un tren de Constanţa. Cine a zărit fantomele „oamenilor
mării” e rugat să mă contacteze.
Întâzierea ne-a mâncat din
traseu. Nouă şi multora.
Seara, după 11 ore de hălăduieli, ajugem în Gara Sinaia în jurul orei
20:30. Unde ce aflăm?! De fapt, întâi citim şi rămânem cu ochii-n stele, deşi
la ora aia nu răsăriseră – de ce or fi uitat ăştia să şteargă trenurile de ora
17 din lista de Sosiri/Plecări?
Apoi facem ochii maaaari:
întârzieri de peste 200 de minute!!!
Stai! Cum adică trenul care vine de la Braşov întârzie
aproape 4 ore?!?! Nici n-a plecat, să înţeleg... Adică, înţeleg şi nu prea.
Niciun tren n-a mai călcat prin Gara Sinaia (şi pe Valea
Prahovei) de la ora 17.
Ni se dă întâi ca plecare spre Bucureşti ora 21:30, apoi ajung zvonuri
şi confirmări de la Informaţii ba de 21:45, ba de 21:50, ba de 22:15. Ultima
variantă era 22:20.
Buuun, mergem să ne cumpărăm ceva bun de sus, din Sinaia.
Noi ca noi şi alţii ca alţii cum au suportat situaţia, dar copii care
să aştepte 5 ore?!
N-o să vă vină să credeţi, dar un tren a aterizat în Gara Sinaia la 22:17! Şi a strâns toţi călătorii de la
toate trenurile de la ora 17 încoace! Balamuc la urcare, înghesuire ca
sardelele, zi mersi că ai prins un loc la uşa de la intrare/ieşire! Ce dacă-i
fix în uşă?! Sau între vagoane, după caz...
Să iei loc în picioare după jumătate din cele 24 de ore ale zilei în
care ai dat în picioare – plăcerea-plăcerilor!
Am nimerit lângă nişte oameni duşi de băutură, care au abandonat la
coborâre (uraaaaa!!!) nişte cutii goale şi nişte bere pe jos. Care s-a lipit pe
tălpi în câteva minute.
E sufocant! După un timp, cineva şi-a făcut milă de noi – spre
disperarea altora, evident – şi a crăpat uşa de intrare/ieşire din vagon. E
curent (de la viteză şi de la celelalte deschizături), dar se poate cât de cât
respira. Cum nu mai funcţiona niciun buton de la nicio uşă, toate deveniseră
manuale, nu automate.
Cică între Predeal şi Timişu de Sus
un copac s-a prăbuşit pe liniile de contact. De acolo s-a tras.
Au băgat ei cică o locomotivă diesel sau ceva de genu’, care la rândul
ei a băgat ceva viteză. La miezul nopţii – fără câteva minute – garnitura
super-încărcată era în Gara de Nord. Trebuia să sosească la 19:25, oficial. Cerc închis.
Bineînţeles, Metrorex-ul şi-a închis porţile regulamentar, la ora 23,
n-a mai aşteptat pe nimeni...
Deşi sunt sigură că cei de acolo au fost informaţi despre situaţia de
pe Valea Prahovei din ziua aceea...
Un traseu minunat. Despre gari, greu de comentat. Interventiile pe calea ferata ar trebui si ele modernizate cumva. De fapt ar trebui mai intai niste interventii neuronale in multiple locuri... :) Totusi nu cred ca are cine sa le faca...
RăspundețiȘtergereWeekend placut iti doresc!
Toată infrastructura CFR este la pământ!!! Să faci o zi întreagă până la Baia Mare e un chin :(
ȘtergereIar oamenii nu îşi dau niciun interes... pornind de la cei cu care am avut contact direct în această vară - de la casierii, cărora nu le pasă dacă vând sau nu bilete, în picioare sau nu. O să mai povestesc eu...
Sâmbătă seară, trenurile au plecat de pe Valea Prahovei, vara asta, super-aglomerate... că doar e greu să suplimentezi cu 1-2-3 vagoane, când ştii că ai atâţia muşterii în ziua aia... ba refuzi să vinzi şi bilete :(
Iar din cauza sistemului neactualizat şi a unei tanti de la Casieria din Gara de Nord era să pierd un tren.
Offf... câte sunt. Din păcate, eu „vorbesc" doar ca să mă aflu în treabă :(
Ati rezistat eroic!
RăspundețiȘtergereSperam sa facem si noi Jepii Mici si Mari.
Ei... fără eroisme :) :) :) Doar ne-am relaxat. Asta până la faza finală, cu nebunia de la CFR!
ȘtergereSunt sigură că să ajungeşi pe Valea Jepilor - aţi ajuns voi pe Negoiu, Jepii-s un fleac :) Cu precauţiile de rigoare, desigur!
Cărări cu soare!
Ioana
Am savurat jurnalul tau, mai putin partea cu Cfr-ul, desigur😱😡!!!Mi-a trezit o multime de amintiri, am retrait turele facute si mi s-a facut asa de dooor de Bucegi....
RăspundețiȘtergerePs: in cazul meu Valea Jepilor fost primul traseu montan😜. A fost greu dar m-a facut sa ma indragostesc iremediabil de mersul pe munte.
...şi partea cu CFR-ul a avut savoarea ei... că ce-am avea să ne amintim peste ani?! :) Bine, savoarea e acum, când mă apuc să povestesc, atunci m-au apucat un miliard de draci şi m-am urcat pe toţi pereţii. Cum spuneam mai sus, CFR-ul mi-a dat vara asta material pentru un roman foileton... din păcate.
ȘtergereCât despre dor... abia aştept să citesc la tine un jurnal din Bucegi, de "acum" - ştiu că momentan eşti ocupată ca mămică, dar sunt va veni ea clipa reîntânirii!
Din păcate, acum sunt prea mulţi care s-au apucat să bifeze munte, la propriu... fără să se informeze, fără un echipament minim; doar aşa, fiindcă e la modă. Sunt sigură că în cazul tău/vostru documentarea privind Valea Jepilor a fost la ordinea zilei şi nu aţi plecat în tenişi.
Super povestea acestei drumetii, plina de neprevazutul si farmecul caracteristic derularii itamplarilor. Toate aceste trasee le-am facut, separat as spune, ori in alte combinatii de vara si iarna, retraind odata cu aceasta descriere, franturi din experienta personala. Minunata descriere cu fotografii superbe. FELICITARI !
RăspundețiȘtergereMulţumim! :)
ȘtergereŞi pentru mine combinaţia aceasta a fost o premieră :) Mi-era dor de Piciorul Pietrei Arse şi de Poiana Stânii, mai ales că ultima oară le văzusem într-un început de iarnă:
http://la-povestile-mele.blogspot.ro/2016/12/un-vis-o-poveste-din-sinaia-la-cota-in.html